Awakening Vocations through Technology: Experiences with High School Girls from ECI EEFM Professor Celestin Malzac

  • Giorgia O. Mattos UFPb
  • Josilene A. Moreira UFPb
  • Laura L. A. O. Campos UFPb
  • Luyza E. D. Nascimento UFPb
  • Maria L. M. Calixto UFPb
  • Vanessa G. L. Pessoa UFPb
  • Tiago E. S. Araujo Escola Cidadã Integral Estadual de Ensino Fundamental e Médio Professor Celestin Malzac

Abstract


This work presents the initiatives developed with girls from the 1st year of high school at ECI EEFM Professor Celestin Malzac in the city of João Pessoa/PB during the year 2019. The initiatives included unplugged computing, a short course for developing mobile applications, in addition to lectures and debates about prominent female personalities as well as female insertion in technology. At the end of the activities, an evaluation questionnaire was applied where the data obtained are also presented, analyzed and discussed.

Keywords: Computing, Education, Girl empowerment, High school

References

Bell, T., Alexander, J., Freeman, I. and Grimley, M. 2009. “Computer Science Unplugged: School Students Doing Real Computing Without Computers”. New Zealand J of Applied Computing and Information Technology, 13(1), 20-29.

Carvalho, M. E.; Rabay, G. (2013) Gênero e Educação Superior: Apontamentos Sobre o Tema. João Pessoa: Editora da UFPB, 2013.

Cooper, J., Eddy, P., Hart, J., Lester, J., Lukas, S., Eudey, B., Glazer-Raymo, J., Madden, M. (2010). Improving Gender Equity in Postsecondary Education. Handbook for Achieving Gender Equity Through Education 2 ed., p. 631-653. New York and London: Routledge.

Hill, C., Corbett, C. e St. Rose, A. (2010). Why so Few? Women in Science, Technology, Engineering, and Mathematics. AAUW, Washington DC.

Maciel,C., Bim, S. A. (2016) “Programa Meninas Digitais – Ações para divulgar a computação para meninas do ensino médio”, In: Computer on the Beach, 2016, Itajaí – SC. Anais do Computer on the Beach 2016 e recurso eletrônico, 2016. p. 327-336.

Martins, A., Silva, J. D., Santos, J., Dantas, A. (2019). Fatores que Atraem e Afastam as Meninas de Cursos da Área de TI. In: Anais do 13º Women in Information Technology (WIT2019). SBC, 2019.

Mattos, G. O., Moreira, J. A., Moura, A. F. S. A., Nascimento, A. B., Oliveira, C. O. (2018). Oficinas de Programação para Meninas: Despertando o Interesse Pela Computação. In: Anais do 26º Workshop Sobre Educação em Computação (WEI2018). SBC, 2018.

Moreira, J. A., Mattos, G. O., Moreira, G. A.; Oliveira, C. C., Nascimento, A. B., Moura, A. F. S. A., Sousa, S. A. (2018). Barreiras que Impedem a Opção das Meninas pelas Ciências Exatas e Computação: Percepção de Alunas do Ensino Médio. In: Anais do 12º Women in Information Technology (WIT2018). SBC, 2018.

Moura, A. F. S. A, Tavares, T. H. C., Moreira, J. A., Silva, R. M., Mattos, G. O. (2019). Virtualização de questões da OBI para o desenvolvimento do pensamento computacional. In: Anais dos Workshops do VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2019).

SBC. Sociedade Brasileira de Computação. Educação Superior em Computação Estatísticas – 2016. Disponível em: [http://sbc.org.br/documentos-da-sbc/summary/133-estatisticas/1167-educacao-superior-em-computacao-estatisticas-2016].

STI – Superintendência de Tecnologia da Informação, (2019). Universidade Federal da Paraíba.

Wajcman, J. (2006) El Tecno Feminismo. Madrid: Ediciones Cátedra, 2006. (Colección Feminismos).
Published
2020-06-30
MATTOS, Giorgia O.; MOREIRA, Josilene A.; CAMPOS, Laura L. A. O.; NASCIMENTO, Luyza E. D.; CALIXTO, Maria L. M.; PESSOA, Vanessa G. L.; ARAUJO, Tiago E. S.. Awakening Vocations through Technology: Experiences with High School Girls from ECI EEFM Professor Celestin Malzac. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 14. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 1-9. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11270.