Mentoring in programming: learning through teaching and teaching through learning
Abstract
Several papers from literature show the regular difficulties faced by students when they start their computer programming learning process. Particularly, this issue can raise girls' resistance and evasion rate. This work presents how mentoring relationships instituted in the MinasCoders program lead to an increase of interest in programming, its related courses and in the technological area in general. The results show that mentor empowerment and mentored belonging feelings can be transformed into concrete technical learning.
Keywords:
teaching-learning, computer programming, female empowerment
References
Arimoto, M. and Oliveira, W. (2019). Dificuldades no processo de aprendizagem de programação de computadores: um survey com estudantes de cursos da Área de Computação. In: Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 244–254.
Bordin, A., Finger, A., Gindri, L., and de Mello, A. (2020). Tutoria das gurias: Uma ação de acompanhamento de alunas ingressantes em cursos de computação. In: Anais do XIV Women in Information Technology, pages 129–138.
Flor, D., da Cruz, E., Possebom, A., Junior, C. B., Hübner, R., Gonçalves, P., da Silva, C., and Aylon, L. (2020). Mannaacademy: impulsionando o protagonismo feminino através de uma rede interinstitucional de extensão universitária. In: Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 26–30
Medeiros, R., Falcao, T., and Ramalho, G. (2020). Ensino e aprendizagem de introdução à programação no ensino superior brasileiro: Revisão sistemática da literatura. In: Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 186–190.
Pinto, N., Araujo, A., Mendes, E., Pavani, G., Silva, K., Neto, R., Salles, K., and Rivero, L. (2020). Quando a aluna se torna a mestre: Um relato da experiência de alunas de graduação aplicando dinâmicas de ensino de computação para alunas de ensino médio. In: Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 36–40.
Bordin, A., Finger, A., Gindri, L., and de Mello, A. (2020). Tutoria das gurias: Uma ação de acompanhamento de alunas ingressantes em cursos de computação. In: Anais do XIV Women in Information Technology, pages 129–138.
Flor, D., da Cruz, E., Possebom, A., Junior, C. B., Hübner, R., Gonçalves, P., da Silva, C., and Aylon, L. (2020). Mannaacademy: impulsionando o protagonismo feminino através de uma rede interinstitucional de extensão universitária. In: Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 26–30
Medeiros, R., Falcao, T., and Ramalho, G. (2020). Ensino e aprendizagem de introdução à programação no ensino superior brasileiro: Revisão sistemática da literatura. In: Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 186–190.
Pinto, N., Araujo, A., Mendes, E., Pavani, G., Silva, K., Neto, R., Salles, K., and Rivero, L. (2020). Quando a aluna se torna a mestre: Um relato da experiência de alunas de graduação aplicando dinâmicas de ensino de computação para alunas de ensino médio. In: Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 36–40.
Published
2021-07-18
How to Cite
SILVA, Thais Regina de M. B.; BRAGA E SILVA, Gláucia; HENRIQUES, Maria Theresa Arruda.
Mentoring in programming: learning through teaching and teaching through learning. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 15. , 2021, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 310-314.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15872.
