Girls in Robotics Project to Encourage Female Participation in Robotics: An Experience Report

  • Ivanilse Calderon IFRO
  • Vanessa Araújo IFRO
  • Marcel Rios IFRO
  • Mariela Tamada IFRO

Abstract


This article presents the Meninas Robóticas project, developed at IFRO – Porto Velho Zona Norte Campus, launched in September 2023 with the goal of encouraging female participation in robotics and programming. The project adopted the Problem-Based Learning (PBL) methodology, promoting the resolution of real-world challenges through experimentation and collaboration. Participants engaged in Scratch programming workshops and hands-on activities with LEGO Mindstorms EV3 kits. They also received mentoring and had access to a Virtual Learning Environment, ensuring continuous support. The project contributed to the development of technical skills and increased self-confidence, fostering the students’ interest in Science and Technology fields.

References

Araújo, S. D. and Silva, R. B. (2023). Scratch: Utilizando programação por blocos com alunos com deficiência intelectual e transtorno do espectro autista. In Workshop de Informática na Escola (WIE), pages 86–95. SBC.

Bacich, L. and Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora.

Barrows, H. S., Tamblyn, R. M., et al. (1980). Problem-based learning: An approach to medical education, volume 1. Springer Publishing Company.

Cintra, C. d. S. and Bittencourt, R. A. (2023). As experiências de estudantes em um curso de engenharia de computação baseado em pbl. In Workshop Sobre Educação Em Computação (WEI), pages 327–338. SBC.

Ereno, L. C., Marcelino, A. C., Bordin, A., and Frigo, L. B. (2023). Aproximando meninas da área de stem com iniciação a robótica. In Women in Information Technology (WIT), pages 80–90. SBC.

Lima, B., Silva, C. A. O., Vieira, G. A., do Nascimento, J. B., dos Santos Silva, M. B., Lima, M. L. C. O., de Oliveira Silva, N. R., Queiroz, R. O. C., de Oliveira Santos, T., de Souza, W. M. R. L., et al. (2023). Relato de experiência: Imersao tecnológica para mulheres. In Women in Information Technology (WIT), pages 294–304. SBC.

Oliveira Castro, E. V., de Oliveira Castro, S., de Melo Aquino, S. A. B., and Freire, T. P. (2023). Oficina de robótica com arduino para alunas do ensino médio da rede pública: um relato de experiência. In Women in Information Technology (WIT), pages 358–363. SBC.

Santana, D. S. (2023). Projetos de robótica desenvolvidos por meninas. In Women in Information Technology (WIT), pages 446–450. SBC.

Santana, V., da Silva, K., Freitas, G., de Oliveira, I., and Brito, I. (2018). É coisa de menina: uma iniciativa para atrair meninas de escolas públicas em áreas de risco para cursos de ciência, tecnologia, engenharias e matemática. In Escola Potiguar de Computação e suas Aplicações, pages 111–114. SBC.

Santos, C. B. and Costa Oliveira Filho, A. (2020). Robotica e interdisciplinaridade: Aprendizagem criativa atraindo meninas para a tecnologia. In Women in Information Technology (WIT), pages 120–128. SBC.

Santos, K. M. V., Marques, F. A. P., Kempner, T. R., dos Santos Nunes, E. P., and de Faria Borges, L. C. L. (2023). O protagonismo de meninas e mulheres no desenvolvimento de tecnologias assistivas com robótica. In Women in Information Technology (WIT), pages 399–404. SBC.

Santos, S. C., Reis, P. B., Reis, J. F., and Tavares, F. (2020). Two decades of pbl in teaching computing: a systematic mapping study. IEEE transactions on education, 64(3):233–244.

Sokolonski, A. C. (2020). Laboratório de robótica inclusiva: Robótica educacional e raciocínio computacional no ensino médio. In Workshop de Informática na Escola (WIE), pages 170–178. SBC.
Published
2025-07-20
CALDERON, Ivanilse; ARAÚJO, Vanessa; RIOS, Marcel; TAMADA, Mariela. Girls in Robotics Project to Encourage Female Participation in Robotics: An Experience Report. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 819-830. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.9273.