Development of Comic Books (HQs) as a pedagogical tool for the use of Computational Thinking (CT) in Education
Abstract
Due to the transformations caused by technology and the concern about its impacts, institutions have been looking for tools that can help develop new skills for a prosperous life in the 21st century. Therefore, Computational Thinking has been at the center of these discussions. Thus, this article aims to report an intervention with elementary school students through comics (comic books) that address PC concepts, seeking evidence of students' awareness of PC skills. The methodology used was Design Science Research (DSRM). The results showed evidence that there was positive awareness of PC skills.
References
BNCC - PARECER CNE/CEB Nº: 2/2022. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), Acesso em [link].
BRACKMANN, CHRISTIAN. (2017). DESENVOLVIMENTO DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL ATRAVÉS DE ATIVIDADES DESPLUGADAS NA EDUCAÇÃO BÁSICA. 10.13140/RG.2.2.32976.61444. DOI: 10.13140/RG.2.2.32976.61444.
Chief Executives Board for Coordination (CEB) 2019 - United Nations system strategy on the future of work (2019), CEB_2019_1_Add.2_E.pdf
CONFORTO, D., CAVEDINI, P., MIRANDA, R., CAETANO, S. (2018). Pensamento computacional da educação básica: interface tecnológica na construção de competências do Século XXI. RBECM, Passo Fundo, v. 1, n. 1, p. 99-112, jan./jun. 2018.
González, M. Román. Computational thinking test: Design guidelines and content validation. In: EDULEARN15 Proceedings. IATED, 2015. p. 2436-2444.
Guillermina Gavaldon, Oliver Mcgarr, Exploring pre-service teachers’ future intentions to use technology through the use of comics, Teaching and Teacher Education, Volume 83, 2019, Pages 99-109, ISSN 0742-051X, DOI: 10.1016/j.tate.2019.04.004. [link]
Garlet, D.Bigolin, n. m.Silveira, S. R. (2016). “Uma Proposta para o Ensino de Programação de Computadores na Educação Básica”. Disponível em: [link]. Acesso em: 24 de Fevereiro de 2021. V.19 Nº 1, julho, 2021 RENOTE DOI: 10.22456/1679-1916.118546.
GPE: 21st-Century Skills: What potential role for the Global Partnership for Education? A Landscape Review, 2020, Acesso ao documento em: [link].
KENNEDY J. KERRY, Soft Skills and Hard Values Meeting Education’s 21st Century Challenges Edited by KERRY J. KENNEDY, MARGARITA PAVLOVA AND JOHN CHI-KIN LEE, (2023) DOI: 10.4324/9781003219415, First published 2023 by Routledge 4 Park Square, Milton Park, Abingdon, Oxon OX14 4RN.
LEITE,M. and da SILVA, S. F. (2017). “Redimensionamento da computação em processo de ensino na educação básica: O pensamento computacional, o universo e a cultura digital”. In Workshop da Licenciatura em Computação , 804-813.
LIMA A. A., PROVENZA M. M. AND NUNES M. A. S. N., "Comics as a Pedagogical Tool for Teaching," 2022 XVII Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO), Armenia, Colombia, 2022, pp. 1-7, DOI: 10.1109/LACLO56648.2022.10013316.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO CÂMARA DE EDUCAÇÃO BÁSICA RESOLUÇÃO Nº 7, DE 14 DE DEZEMBRODE 2010 [link].
Peffers, K. et al. A design science research methodology for information systems research. Journal of management information systems, Taylor & Francis, v. 24, n. 3, p.45–77, 2007.
PINHO, G.; WEISSHAHN, Y.; CAVALHEIRO, S.; REISER, R.;PIANA, C.; FOSS, L.; AGUIAR M.; DUBOIS,A.Pensamento Computacional no Ensino Fundamental: Relato de Atividade de Introdução a Algoritmos. V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016). Anais do XXII Workshop de Informática na Escola (WIE 2016).
PCN 98 Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais : terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : MEC/SEF, 1998. 174 p.
Romero, M. De l’apprentissage procédural de la programmation à l’intégration interdisciplinaire de la programmation créative. Formation et profession, 24(1), 87-89. DOI: 10.18162/fp.2016.a92 (2016).
Santos, Cícero e Nunes Maria. Abordagem Desplugada para o Estímulo do Pensamento Computacional de Estudantes do Ensino Fundamental com Histórias em Quadrinhos. In Anais do XXV Workshop de Informática na Escola, novembro 11, 2019, Brasília, Brasil. SBC, Porto Alegre, Brasil, 570-579. DOI: 10.5753/cbie.wie.2019.570, 2019.
Silva, Marília Gerlane Guimarães da. O uso do software HagáQuê como ferramenta pedagógica na construção de histórias em quadrinhos: auxiliando no processo de ensino e aprendizagem. Campina Grande, 2012. p. 37. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Educação, Campina Grande, 2012.
Sangho, Suh. CodeToon: A New Visual Programming Environment Using Comics for Teaching and Learning Programming. In Proceedings of the 53rd ACM Technical Symposium on Computer Science Education V. 2 (SIGCSE 2022). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 1177. [link] (2022).
World Economic Forum (WEF) - Future of Jobs Report 2018 [link] : Acesso em 10/02/2024.
World Economic Forum (WEF) - Future of Jobs Report 2023 [link] : Acesso em 10/02/2024. ISBN-13:978-2-940631-96-4. (Wef, 2023)
Yuliana Olga Siba Sabon, Widihastuti Widihastuti, and Muhamad Ikhsan Sahal Guntur. 2022. Does using comics still relevant and can enhance students’ skills to survive in revolution 4.0? In Proceedings of the 2022 13th International Conference on E-Education, E-Business, E-Management, and E-Learning (IC4E '22). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 168–172. [link].
