Role-Playing Digital Games and Teaching-Learning with Adolescents in the School Context: Historical-Cultural and Psychoanalytic Interfaces

  • Fernando R. de Lima Junior UFRPE
  • Flávia M. de A. e Peres UFRPE
  • Ladjane de F. R. Caporal FACHO

Abstract


It is a literature review, with dialectical foundations between historical-cultural psychology and psychoanalysis, with the purpose of reflecting the potential of digital role-playing games (RPGs) as a teaching-learning tool with adolescents in a school context. It is based on a socio-interactionist conception of education, based on Vygotskian postulates and Lacanian psychoanalysis, in order to: expose the origins and playability of RPGs, also in their digital condition, and defend the use of these games as pedagogical instruments that allow internalization (Vygotsky) of school contents, considering the identification (Lacan) engendered by desire in the construction of such contents.

References

Antonio Júnior, W. (2014). “Jogos digitais e a mediação do conhecimento na perspectiva da psicologia histórico-cultural”. Dissertação – USP, São Paulo.

Brasil, K. C. T. R. et al. (2015). “Adolescência, violência e objetos culturais”, In: Estilos da Clínica, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 205-225.

Corrêa, A. L. C. (2017). “Rolando dados, criando histórias, aprendendo História”. Dissertação – UFRGS, Porto Alegre.

Coutinho, L. G. and Carneiro, C. (2016). “Infância, adolescência e mal-estar na escolarização”, In: Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, v. 28, n. 2, p. 109-130.

Coutinho, L. G. (2015). “O adolescente e a educação no contemporâneo”, In: Cadernos de Psicanálise, Rio de Janeiro, v. 37, n. 33, p. 155-174.

Felinto, E. (2006). “O pós-humano incipiente”, In: INTERCOM: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 103-118.

Ferreira, M. V. M. de A. (2016). “O RPG e a leitura”. Dissertação – UFCG, Cajazeiras.

Francisco, S. P. (2014). “Cibercultura, jogos e aprendizado textual”. Tese – PUC, SP.

Freud, S. (2006). “Três ensaios sobre a teoria da sexualidade infantil”, In: Obras Completas. Vol. VII. Rio de Janeiro: Imago.

Gregório, G. de S. (2014). “Do avatar ao sujeito”. Dissertação – UNB, Brasília.

Huizinga, J. (2012). “Homo ludens” 7.ª ed. São Paulo: Perspectiva.

Kelles, N. F. and LIMA, N. L. (2017). “Adolescentes no ciberespaço”, In: Tempo psicanalítico, Rio de Janeiro, v. 49, n. 2, p. 202-233.

Lacadée, P. (2012). “A clínica da língua e do ato nos adolescentes”, In: Responsabilidades, v. 1, n. 2, p. 253-268, Belo Horizonte.

Lima, N. L. de. (2009). “A escrita virtual na adolescência”. Tese - UFMG, Belo Horizonte.

Marins, E. S. (2017). “O uso de Role-Playing Games (RPG) no ensino de Ciências”. Dissertação – USP, Lorena.

Melo, T. F. T. de. (2014). “O Role playing game (RPG) como estratégia para repensar a prática docente em ciências”. Dissertação – UEPB, Campina Grande.

Mendes, D. A. and SILVA, O. S. F. (2017). “A narrativa em jogos digitais”. In: Proceedings of the Seminário Jogos Eletrônicos, Educação E Comunicação [online], 12., 2017, Salvador: UNEB. p. 40 - 48. Available from: http://revistas.uneb.br/index.php/ sjec/article/view/3553 [Acessed 28 jan. 2019].

Mrech, L. M. (2003). “Psicanálise e Educação”. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.

Vygotsky, L. S. (2007). “A formação social da mente”. São Paulo: Martins Fontes.
Published
2019-08-28
DE LIMA JUNIOR, Fernando R.; DE A. E PERES, Flávia M.; CAPORAL, Ladjane de F. R.. Role-Playing Digital Games and Teaching-Learning with Adolescents in the School Context: Historical-Cultural and Psychoanalytic Interfaces. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 339-348. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8905.