Computational Thinking and Gender: Evaluating Competencies in Final Years of Primary School
Abstract
Computational thinking is a way of thinking about problem solving so that the expression of that solution is understood by a human or machine. This paper proposes an evaluation of the pillars of Computational Thinking in the early grades of Elementary School II making comparisons and observations according to grades and genres. Given the data and analysis performed it could be concluded that there are no significant differences in skills between the grades and genders of the participating students, but the result was not conclusive due to the size of the sample and the need to cross other data that come to influence the results.
References
FRANÇA, R. S.; TESDECO, P. C. A. Desafios e oportunidades ao ensino do pensamento computacional na educação básica no Brasil. Anais dos Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2015).
SALES, A.; CALADO, B.; SILVA, D. R. D.; MATTOS G. O.; MOREIRA, J. A. dificuldades para o ingresso e permanência na ciência e engenharia da computação: um olhar feminino. XXXIV Congresso da sociedade brasileira de computação – CBIE 2014.
SBC – Sociedade Brasileira de Computação. Trabalho sobre Pensamento Computacional é destaque na Globo. 2018. Disponível em:
SCHOEFFEL, P.; MOSER, Paolo.; VARELA, G. M.; DURIGON, L. R.; ALBUQUERQUE, G. C.; NIQUELATI, S. Uma Experiência no Ensino de Pensamento Computacional e Fomento à Participação na Olimpíada Brasileira de Informática com Alunos do Ensino Fundamental. IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2015).
SILVA, A. P. S.; FRANCO, J. S. S.; JUNIOR, J. C. L. Desenvolvimento do Pensamento Computacional e discussões sobre representação feminina na Computação: um estudo de caso. VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2015).
SILVA, C. P. Silvério. Diferenças de desempenho em matemática: Um olhar a partir da perspectiva de gênero. 2º SIPEMAT-Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (2008).
SILVA, V.; SOUZA, A.; MORAIS, D. Pensamento Computacional: Um relato de práticas pedagógicas para o ensino de Computação em escolas públicas. Revista Tecnologias na Educação. Ano 8. Número/Vol.16. Edição Temática. Congresso Regional sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2016). Disponível em:
