Playfulness as a Pedagogical Approach to Teaching Sequential and Binary Search Algorithms
Abstract
This experience report presents the results of the application of a playful approach associated with Computational Thinking (CT) as a pedagogical strategy in teaching sequential and binary search algorithms with higher education students. In this sense, the activity creatively explored algorithms by jointly developing CT skills. The same was carried out in a classroom with 60 students of the Algorithms and Programming discipline. The experience was considered successful and the method stimulating because it is an attractive and non-traditional activity, in addition to having contributed to the improvement of academic performance.
Keywords:
Search Algorithms, Computational Thinking, Binary Search, Sequential Search
References
Barr, V. & Stephenson, C. (2011). Bringing computational thinking to k-12: What is involved and what is the role of the computer science education community? ACM Inroads, 2(1):48–54.
Brackmann, C. P. (2017) Desenvolvimento do Pensamento Computacional através de atividades desplugadas na Educação Básica. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, 226 f
Computer at School (CAS). Developing Computational Thinking. Teaching London Computing, 2014. Disponível em: http://teachinglondoncomputing.org/resources/developing-computational-thinking/. Acesso em: 10/06/2019
Cormen, H. Thomas; Leiserson, E. Charles; Ronald L. Rivest, Stein Clifford. (2012). Algoritmos: Teoria e Prática, 3° edição, Editora GEN LTC. ISBN: 978-8535236996
Gerhardt, T. E.; Silveira, D. T. Métodos de Pesquisa. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009. 1a edição. ISBN 978-85-386-0071-8
Giraffa, L. M. M; Mora, M, C. Evasão na disciplina de algoritmos e programação: um estudo a partir dos fatores intervenientes na perspectiva do aluno. III Clabes, 2013, México
Guarda, Graziela Ferreira; Pinto, Sérgio Crespo C. S. Dimensões do Pensamento Computacional: conceitos, práticas e novas perspectivas. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 31. 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 1463-1472. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1463
Moreno-León, J., Robles, G., Román-González, M. (2015). Dr. Scratch: Automatic analysis of scratch projects to assess and foster computational thinking. Revista de Educación a Distancia, (46), 1-23
Souza, Daniella; Goulart, Maria; Guarda, Graziela; Goulart, Ione. Lightbot Logicamente: um game lúdico amparado pelo Pensamento Computacional e a Matemática. In: Workshop de Informática na Escola, XIV, 2018, Fortaleza. Anais: Sociedade Brasileira de Computação – SBC, 2018. p. 61 - 69
Wing, J. M. (2006, March). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35. DOI: 10.1145/1118178.1118215
Wing, J. Computational thinking. What and why? Carnegie-Mellon School of Computer Science Research Notebook (Mar. 2011). https://www.cs.cmu.edu/link/research-notebookcomputational-thinkingwhat-and-why
Brackmann, C. P. (2017) Desenvolvimento do Pensamento Computacional através de atividades desplugadas na Educação Básica. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, 226 f
Computer at School (CAS). Developing Computational Thinking. Teaching London Computing, 2014. Disponível em: http://teachinglondoncomputing.org/resources/developing-computational-thinking/. Acesso em: 10/06/2019
Cormen, H. Thomas; Leiserson, E. Charles; Ronald L. Rivest, Stein Clifford. (2012). Algoritmos: Teoria e Prática, 3° edição, Editora GEN LTC. ISBN: 978-8535236996
Gerhardt, T. E.; Silveira, D. T. Métodos de Pesquisa. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009. 1a edição. ISBN 978-85-386-0071-8
Giraffa, L. M. M; Mora, M, C. Evasão na disciplina de algoritmos e programação: um estudo a partir dos fatores intervenientes na perspectiva do aluno. III Clabes, 2013, México
Guarda, Graziela Ferreira; Pinto, Sérgio Crespo C. S. Dimensões do Pensamento Computacional: conceitos, práticas e novas perspectivas. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 31. 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 1463-1472. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1463
Moreno-León, J., Robles, G., Román-González, M. (2015). Dr. Scratch: Automatic analysis of scratch projects to assess and foster computational thinking. Revista de Educación a Distancia, (46), 1-23
Souza, Daniella; Goulart, Maria; Guarda, Graziela; Goulart, Ione. Lightbot Logicamente: um game lúdico amparado pelo Pensamento Computacional e a Matemática. In: Workshop de Informática na Escola, XIV, 2018, Fortaleza. Anais: Sociedade Brasileira de Computação – SBC, 2018. p. 61 - 69
Wing, J. M. (2006, March). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35. DOI: 10.1145/1118178.1118215
Wing, J. Computational thinking. What and why? Carnegie-Mellon School of Computer Science Research Notebook (Mar. 2011). https://www.cs.cmu.edu/link/research-notebookcomputational-thinkingwhat-and-why
Published
2022-04-24
How to Cite
GUARDA, Graziela Ferreira; DE REZENDE, Sandro Miranda; PINTO, Sérgio Crespo Coelho da Silva.
Playfulness as a Pedagogical Approach to Teaching Sequential and Binary Search Algorithms. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 2. , 2022, Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2022
.
p. 118-124.
ISSN 3086-0733.
DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2022.19205.
