Understanding the three fundamental parts of algorithms with the help of Unplugged Computing: experience report

Abstract


The present study presents a playful experience called "CookingData" that was carried out in a "hands-on" format. It is an Unplugged Computing activity with the aim of assisting in the ability to solve problems, make systematic decisions and encourage collaborative work. The experiment was carried out with students from the 4th and 5th years of Elementary School. In this sense, the activity explored the three fundamental parts of algorithms: input, processing and output with a focus on data-level abstractions. The results were considered successful and the method stimulating because it is an attractive and non-traditional activity to teaching standards.
Keywords: Unplugged Computing, Computational Thinking, Abstraction, Association of Ideas

References

Barbosa, A. V. de S., Neto, A. F. P., de Oliveira, R. N. R., da Costa, T. L. S., Souto, A. L., de Araújo, O., Costa, F. V. S. (2015). “O ensino de conceitos computacionais para alunos do ensino médio: relato de experiência de uma gincana e das estratégias utilizadas pelos alunos na resolução das atividades desplugadas, XXI Workshop sobre Educação em Computação (CSBC)

Barr, V., & Stephenson, C. (2011, February). Bringing computational thinking to k-12: What is involved and what is the role of the computer science education community?ACM Inroads, 2(1), 48–54. Disponível em: http://doi.acm.org/10.1145/1929887.1929905. DOI: 10.1145/1929887.1929905

Bell, T., A., J., Freeman, I., Grimley, M. (2009). Computer Science Unplugged: School students doing real computing without computers. The New Zealand Journal of Applied Computing and Information Technology, 13(1):20–29.

Bell, T., Witten, I., Fellows, M. (2011). “Computer Science Unplugged – Ensinando Ciência da Computação sem o uso do Computador”. Tradução de Luciano Porto Barreto. Disponível em: http://csunplugged.org/. Acesso em 12/05/2018

Computer at School (CAS). Developing Computational Thinking. Teaching London Computing, 2014. Disponível em: http://teachinglondoncomputing.org/resources/developing-computational-thinking/. Acesso em: 10/06/2019

Cormen, T. H., Leiserson, C. E., Rivest, R. L., & Stein, C. (2009). Introduction to algorithms, third edition (3rd ed.). The MIT Press

Costa, T. L. S. da, Souza, F. V. C., Costa, W. E. (2017). “O uso de Computação Desplugada para apoiar a Aprendizagem de Algoritmos de Ordenação e Tabela Hash”. Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal da Paraíba

Gerhardt, T. E.; Silveira, D. T. Métodos de Pesquisa. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009. 1a edição. ISBN 978-85-386-0071-8

Gonçalves, D. A. S., Silva, G. M. da, Luz, R. S. da, Silva, C. E. P. (2013). “Relato de experiência de alunos do curso de Licenciatura em Computação do IFMG - campus Ouro Branco na utilização de objetos de aprendizagem desplugados e do Scratch como instrumentos no ensino de programação”, II Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2013), p. 335–344

Guarda, Graziela Ferreira; Pinto, Sérgio Crespo C. S. Dimensões do Pensamento Computacional: conceitos, práticas e novas perspectivas. Em: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 31. 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 1463-1472. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1463

Hume, David (1996). Investigação a Cerca do Entendimento Humano. Tradução Anoar Aiex. São Paulo: Editora Nova Cultural

Pinto, Sergio Crespo C S, Nascimento, Gisele. O pensamento computacional e a nova sociedade. In: Tecnologia e educação [recurso eletrônico]: passado, presente e o que está por vir / organizado por: José Armando Valente, Fernanda Maria Pereira Freire e Flávia Linhalis Arantes. – Campinas, SP: NIED/UNICAMP, 2018

Silva, D. P. da; Sidnei, S. S.; Jesus, A. M. de; and Silva, C. E. P. 2016. “Aplicação de Robótica na Educação de Forma Gradual para o Estímulo do Pensamento Computacional”. In: V Congresso Brasileiro de Informática na Educação. P.1188-1197

Sociedade Brasileira de Computação (SBC). (2018). Diretrizes de ensino de computação na educação básica. Disponível em: http://www.sbc.org.br/educacao/diretoria-de-educacao-basica

UNESCO (2015) “TIC na educação do Brasil”, [link], Novembro

Vieira, A., Passos, O., Barreto, R. (2013). “Um Relato de Experiência do Uso da Técnica Computação Desplugada”, XXXIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC), p. 671-680

Wing, J. M. (2006, March). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35. DOI: 10.1145/1118178.1118215

Philosophical Transactions of the Royal Society of London A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 366(1881), 3717–3725. DOI: 10.1098/rsta.2008.0118

Wing, J. M. (2011, March). Computational thinking–what and why? The magazine of Carnegie Mellon University’s School of Computer Science
Published
2022-04-24
GUARDA, Graziela Ferreira; DE REZENDE, Sandro Miranda; PINTO, Sérgio Crespo Coelho da Silva. Understanding the three fundamental parts of algorithms with the help of Unplugged Computing: experience report. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 2. , 2022, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 125-131. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2022.19206.