EStelar: Support for Teaching Software Engineering

  • João Vitor O. Ferreira Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Luisa C. Rodrigues Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Bruna Diirr Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Resumo


Software Engineering is part of the Information Systems curriculum. However, studies highlight the difficulties in teaching this discipline due to the topic complexity and students’ engagement. This work proposes a system to support SE teaching using gamification and collaboration. We will evaluate the system in the Information Systems course at UNIRIO and collect feedbacks using the TAM methodology (Technology Acceptance Model). As a result, it is expected a students’ engagement increase and better preparation for market.

Palavras-chave: Software Engineering, Learning Active methodologies, Collaboration, Gamification

Referências

ACM/IEEE (2008). Computer Science Curriculum, [link].

Bacich, L., Moran, J. (2018). Metodologias Ativas para uma educação inovadora. Penso Editora.

Bessa, B.R., Cunha, M.X.C., Furtado, F. (2009). “ENGSOFT: Ferramenta para simulação de ambientes reais para auxiliar o aprendizado baseado em problemas (PBL) no ensino de Engenharia de Software”, In XX Workshop sobre Educação em Informática.

Brooks, F.P. (1987). “No Silver Bullet – Essence and Accidents of Software Engineering”, Computer, v. 20, n. 4.

Campos, F. C. A., Santoro, F. M., Borges, M. R. S., Santos, N. (2003). Cooperação e aprendizagem on-line. Rio de Janeiro, DP&A Editora, 1ª edição.

Davis, F.D. (1989). “Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology”. MIS Quaterly, v. 13, n. 3, pp. 319-340.

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., Nacke, L., (2011). “From Game Design Elements to Gamefulness: Defining ‘Gamification’”, In MindTrek, pp. 9-15.

Fava, R. (2014). Educação 3.0, Saraiva Uni.

Figueiredo, E.M.L., Lobato, C.A., Dias, K.L., Leite, J.C.S.P., Lucena, C.J.P. (2006). “SimuIES: Um Jogo para o Ensino de Engenharia de Software”, Monografias em Ciência da Computação, n. 34/06.

Gnatz, M., Kof. L., Prilmeier, F., Seifert, T. (2003). “A Practical Approach of Teaching Software Engineering”, In CSEE&T.

Huang, S., Distante, D. (2006). “On Practice-Oriented Software Engineering Education”, In CSEE&T.

Lima, J.V., Junior, M.M.A., Moya, A., Almeida, R., Anjos, P., Lencastre, M., Fagundes, R.A.A.F., Alencar, F. (2019). “As metodologias ativas e o ensino em engenharia de software: uma revisão sistemática da literatura”, In CBIE-WIE, pp. 1014-1023.

Pinto, A. S. S., Bueno, M. R. P., Silva, M. A. F. A., Menezes, M. Z. S. M., Koehler, S. M. F. (2013). “O Laboratório de Metodologias Inovadoras e sua pesquisa sobre o uso de metodologias ativas pelos cursos de licenciatura do UNISAL, Lorena: estendendo o conhecimento para além da sala de aula”. In Revista Ciências da Educação,ano XV, v. 2, n. 29, p.67–79.

Portela, C. S., Vasconcelos, A. M. L., Oliveira, S. R. B. (2016). “FRAMES: Uma Proposta de Framework para o Ensino de Tópicos da Engenharia de Software”, In CBIE.

Moura, V., Santos, G. (2014). “Jogo para ensino de processo de Software”, <https://bsi.uniriotec.br/wp-content/uploads/sites/31/2020/05/201412Moura.pdf>.

Pressman R. (2011). Engenharia de Software, AMGH Editora Ltda, 7ª edição.

Saiedian, H. (1999). “Software engineering education and training for the next millennium”, Journal of Systems and Software, v. 49, n. 2-3, pp. 113-115.

Wangenheim, C. G., Shull, F. (2009). “To Game or Not to Game?”, IEEE Software, v. 26, n. 2, pp. 92-94.

Zichermann, G., Cunningham, C. (2011). Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps, O’Reilly Media.
Publicado
01/09/2021
Como Citar

Selecione um Formato
FERREIRA, João Vitor O.; RODRIGUES, Luisa C.; DIIRR, Bruna. EStelar: Support for Teaching Software Engineering. In: ESCOLA REGIONAL DE SISTEMAS DE INFORMAÇÃO DO RIO DE JANEIRO (ERSI-RJ), 7. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 104-107.