TAC Zoo: Uma Adaptação Digital do Teste de Atenção por Cancelamento para o TDAH

  • Bruno Matias UEFS
  • Victor Sarinho UEFS

Abstract


The effects of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) begin in childhood and can continue throughout life. People affected by this disorder tend to have greater difficulties in routine activities when compared to people who do not have the disorder. This article presents the construction of a digital game that seeks to adapt the Cancellation Attention Test applied to the diagnosis of ADHD. As a result, a gamified tool aimed at children was obtained, capable of collecting metrics to support the diagnosis of ADHD in a simple and automated way.

References

Catelan-Mainardes, S. C. (2010). Transtorno de deficit de atenção e hiperatividade na infancia e adolescência pela perspectiva da neurobiologia. Saúde e Pesquisa, 3(3).

Couto, T. S., Melo-Junior, M. R., and Gomes, C. R. A. (2010). Aspectos neurobiológicos do transtorno do deficit de atenção e hiperatividade (tdah): uma revisão. Ciências & Cognição, 15(1):pp–241.

Godot (2019). The game engine you waited for. https://godotengine.org/.

Gros, B. (2003). The impact of digital games in education. First Monday, 8(7):6–26.

Hazin, I., da Rocha Falcao, J. T., Garcia, D., Gomes, E., Cortez, R., Maranhão, S., Menezes, T., and Dias, M. d. G. B. B. (2012). Dados normativos do teste de atenção por cancelamento (tac) em estudantes do ensino fundamental. Psico, 43(4):1.

Maciel, V. D., Matias, B. C., and Sarinho, V. T. (2019). Uma revisão sistemática da literatura de jogos digitais voltados para o tdah. In Anais do XIX Simposio Brasileiro de Computação Aplicada à Saúde, pages 130–140. SBC.

Michael, D. R. and Chen, S. L. (2005). Serious games: Games that educate, train, and inform. Muska & Lipman/Premier-Trade.

Parisod, H., Pakarinen, A., Kauhanen, L., Aromaa, M., Leppanen, V., Liukkonen, T. N., Smed, J., and Salantera, S. (2014). Promoting children’s health with digital games: A review of reviews. Games for Health: Research, Development, and Clinical Applications, 3(3):145–156.

Rocha, P., Nery Filho, J., and Alves, L. (2014). Jogos digitais e reabilitação neuropsicológica: delineando novas mídias. Anais do Seminario Tecnologias Aplicadas à Educação e Saúde, 1(1).

Rohde, L. A. P., Miguel Filho, E. C., Benetti, L. P. d. C., Gallois, C. B., and Kieling, C. C. (2004). Transtorno de deficit de atenção/hiperatividade na infância e na adolescência: considerações clínicas e terapêuticas. Revista de psiquiatria clínica. São Paulo. Vol. 31, n. 3 (2004), p. 124-131.

Savi, R. and Ulbricht, V. R. (2008). Jogos digitais educacionais: benefícios e desafios. RENOTE, 6(1).
Published
2020-09-15
MATIAS, Bruno; SARINHO, Victor. TAC Zoo: Uma Adaptação Digital do Teste de Atenção por Cancelamento para o TDAH. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING APPLIED TO HEALTH (SBCAS), 20. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 452-457. ISSN 2763-8952. DOI: https://doi.org/10.5753/sbcas.2020.11539.