Projeto HistoQuiz: Desenvolvendo um Jogo Voltado para o Ensino de Histologia
Abstract
The teaching of histology requires contact of students with histological slides, which occurs basically in practical microscopy classes. This contact is limited to the class time, which is often reduced, and the acquisition of slides from different organs that must be made available for individual observation, whose quantity and variety is also reduced. The absorption of this content can be facilitated with the use of Information and Communication Technologies (ICTs), which are tools of easy access and continuous use, thus providing motivation, participation and interaction with this material. Thus, in order to promote a way of exercising such matters better, this article elucidates the steps followed for the development of HistoQuiz, a digital mobile game created to transmit knowledge related to histology.
References
Bauman, E. B., Gilbert, G. E., and Vaughan, G. (2017). Short-term gains in histology knowledge: a veterinary gaming application. PeerJ Preprints.
Bloodgood, R. A. and Ogilvie, R. W. (2006). Trends in histology laboratory teaching in united states medical schools. The Anatomical Record Part B: The New Anatomist, 289(5):169–175.
Cotter, J. R. (2001). Laboratory instruction in histology at the university at buffalo: recent replacement of microscope exercises with computer applications. The Anatomical Record: An Official Publication of the American Association of Anatomists, 265(5):212–221.
de Oliveira Junior, J. K. and da Silva, M. A. D. (2014). As tecnologias de informação e comunicação como ferramenta complementar no ensino da histologia nos cursos odontologia da regiao norte. Journal of Health Informatics, 6(2).
dos Santos Bardini, V. S., Spalding, M., Vasconcelos, L., Silveira, V., and Salgado, M. A. (2017). Praticas pedagógicas no ensino de histologia: estratégias para incentivar oáluno na consolidação dos conhecimentos. Revista Brasileira de Ensino Superior, 2(4):15–21.
Rojas-Mancilla, E., Conei, D., Bernal, Y. A., Astudillo, D., and Contreras, Y. (2019). Learning histology through game-based learning supported by mobile technology. International Journal of Morphology, 37(3).
Ross, M. H. and Pawlina, W. (2012). Histologia texto e atlas-em correlação com biologia celular e molecular.
Santa-Rosa, J. G. and Struchiner, M. (2010). Design participativo de um ambiente virtual de aprendizagem de histologia. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 10(2).
Santa-Rosa, J. G. and Struchiner, M. (2011). Tecnologia educacional no contexto do ensino de histologia: pesquisa e desenvolvimento de um ambiente virtual de ensino e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação M edica , 35(2):289–298.
Vasconcelos, D. F. P. and Vasconcelos, A. C. C. G. (2013). Desenvolvimento de um ambiente virtual de ensino em histologia para estudantes da saúde. Revista Brasileira de Educação M edica , 37(1):132–137.
Vieira, F., Restivo, M. T., et al. (2014). Novas tecnologias e educação: Ensinar a aprender, aprender a ensinar. Biblioteca Digital da Faculdade de Letras da Universidade do Porto.
