Articulating studies in the areas of Learning Design, Design Thinking and Canvas, for proposing competency-based curriculum
Abstract
This paper aims to contribute and broaden the scope of research in the area of Learning Design, presenting a methodological approach to guide the design of undergraduate courses, based on learning by competences, articulating studies in the Design Thinking area and inspired by the visual perspective proposed by the Business Model Canvas. The study, based on an applied and qualitative approach, was conducted through Design Science Research. As a result, we present a methodology organized in three stages: Reflective / immersive (game of ideas); Planning ideation; Prototyping. The validation process was conducted in the context of higher education.
Keywords:
Learning Design, competences, methodological, curriculum
References
BASSANI, Patrícia Scherer. Documentação de atividades de aprendizagem com uso de tecnologias. In 3° Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 2014. Anais... Disponível em: Acesso em: 11 dez. 2019
BASSANI, Patricia. Scherer; REIS, Carla; FARIA, P. H. Pedro. Ambientes colaborativos para a produção e o compartilhamento de atividades de aprendizagem: análise dos ambientes WebCollage, LDshake e ILDE. RENOTE. REVISTA NOVAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, v. 17, p. 1-10, 2019.
BASSANI, Patricia. B. Scherer; REIS, A. N.; DALANHOL, D. R. Análise da colaboração em ambientes digitais para compartilhamento de atividades de aprendizagem: uma perspectiva com base em Learning Design In: 27o Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE, 2016, Uberlândia. Anais do XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2016). Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação – SBC, 2016.
BASSANI, Patricia. B. Scherer; LIMA, C. C. ; DALANHOL, D. R. Documentação e compartilhamento de atividades de aprendizagem: um estudo sobre repositórios de prática e artefatos de mediação. Revista e-Curriculum (PUCSP), v. 14, p. 1423-1453, 2016.
BLOOM, B. S. et al. Taxonomy of educational objectives. New York: David Mckay, 1956. 262 p. (v. 1)
CAVALCANTI, Carolina Costa; FILATRO, Andrea. Design Thinking na educação presencial, a distância, e corporativa. São Paulo: Saraiva, 2016.
CONOLE, Grainne. Designing for learning in an open world. UK: Springer, 2013
DRESCH, Aline; LACERDA, Daniel Pacheco; ANTUNES, José Antonio Valle Jr. Design Science Research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia [recurso eletrônico] /. – Porto Alegre: Bookman, 2015.
LARNACA. Declaration on Learning Design. Disponível em: Acesso em: 31 jul 2020.
NITZSCHE, Rique. Afinal o que é design thinking? São Paulo: Edições Rosari, 2012.
RUIZ, Cristiane Regina. Criação de um modelo Canvas para planejamento acadêmico aliado a ferramentas de Design Thinking. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 321-327, maio/ago., 2019. E-ISSN:1519-9029. DOI: 10.22633/rpge.v23i2.11762
SANTOS, Gabrielle dos; BASSANI, Patrícia B. S. Métodos e ferramentas para o processo de planejamento docente no contexto dos estudos da área de Design da Aprendizagem. RENOTE. REVISTA NOVAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, v. 18, p. 1-10, 2020.
ZABALA A.; ARNAU L. Métodos para ensinar competências. Porto Alegre: Penso, 2007.
BASSANI, Patricia. Scherer; REIS, Carla; FARIA, P. H. Pedro. Ambientes colaborativos para a produção e o compartilhamento de atividades de aprendizagem: análise dos ambientes WebCollage, LDshake e ILDE. RENOTE. REVISTA NOVAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, v. 17, p. 1-10, 2019.
BASSANI, Patricia. B. Scherer; REIS, A. N.; DALANHOL, D. R. Análise da colaboração em ambientes digitais para compartilhamento de atividades de aprendizagem: uma perspectiva com base em Learning Design In: 27o Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE, 2016, Uberlândia. Anais do XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2016). Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação – SBC, 2016.
BASSANI, Patricia. B. Scherer; LIMA, C. C. ; DALANHOL, D. R. Documentação e compartilhamento de atividades de aprendizagem: um estudo sobre repositórios de prática e artefatos de mediação. Revista e-Curriculum (PUCSP), v. 14, p. 1423-1453, 2016.
BLOOM, B. S. et al. Taxonomy of educational objectives. New York: David Mckay, 1956. 262 p. (v. 1)
CAVALCANTI, Carolina Costa; FILATRO, Andrea. Design Thinking na educação presencial, a distância, e corporativa. São Paulo: Saraiva, 2016.
CONOLE, Grainne. Designing for learning in an open world. UK: Springer, 2013
DRESCH, Aline; LACERDA, Daniel Pacheco; ANTUNES, José Antonio Valle Jr. Design Science Research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia [recurso eletrônico] /. – Porto Alegre: Bookman, 2015.
LARNACA. Declaration on Learning Design. Disponível em:
NITZSCHE, Rique. Afinal o que é design thinking? São Paulo: Edições Rosari, 2012.
RUIZ, Cristiane Regina. Criação de um modelo Canvas para planejamento acadêmico aliado a ferramentas de Design Thinking. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 321-327, maio/ago., 2019. E-ISSN:1519-9029. DOI: 10.22633/rpge.v23i2.11762
SANTOS, Gabrielle dos; BASSANI, Patrícia B. S. Métodos e ferramentas para o processo de planejamento docente no contexto dos estudos da área de Design da Aprendizagem. RENOTE. REVISTA NOVAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, v. 18, p. 1-10, 2020.
ZABALA A.; ARNAU L. Métodos para ensinar competências. Porto Alegre: Penso, 2007.
Published
2020-11-24
How to Cite
SANTOS, Gabrielle; BASSANI, Patrícia B. Scherer.
Articulating studies in the areas of Learning Design, Design Thinking and Canvas, for proposing competency-based curriculum. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 192-201.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.192.
