Game to Assist in Learning Mathematical Operations Using an Abacus and Computer Vision
Abstract
Logical reasoning, critical thinking, and problem-solving are some of the skills developed through the study of mathematics. Despite its advantages, learning this subject often proves to be unmotivating in schools, especially for children. Therefore, this article presents the Enchanted Abacus game: an interactive way to teach these skills using a physical interface. The premise of the game is to integrate a physical abacus with computer vision, allowing the user to progress in the game as they solve presented mathematical operations. Experiments have shown the technical feasibility of the Ábaco Encantado, and aspects of the prototype are presented.
Keywords:
Educational Game, Abacus, Computer Vision
References
Japiassu, R. B. and Rached, C. D. A. (2020). A gamificação no processo de ensino-aprendizagem: uma revisão integrativa. Revista Educação em Foco, 12(1):49–60.
Jiang, P., Ergu, D., Liu, F., Cai, Y., and Ma, B. (2022). A review of yolo algorithm developments. Procedia computer science, 199:1066–1073.
Miyake, M. F. and de Medeiros, D. H. (2022). O ensino da matemática no 3º ano do ensino fundamental: uma experiência na formação de professores: Teaching mathematics in the 3rd year of elementary school: an experience in teacher training. Brazilian Journal of Development, 8(8):58167–58183.
Nosek, S. and Goldman, B. (2023). Exploring the benefits of arts-based kinesthetic activities in the college classroom. College Teaching, 71(2):135–141.
Savi, R. and Ulbricht, V. R. (2008). Jogos digitais educacionais: benefícios e desafios. Revista Novas Tecnologias na Educação, 6(1).
Shimabokuro, E. Y. T. (2005). Ábaco virtual: ferramenta didática para o ensino da matemática. Monografia (Bacharel em Ciências da Educação) - Centro Universitário Eurípedes de Marília.
Siegler, R. (2009). Implications of cognitive science research for mathematics education. Colección Digital Eudoxus, (8).
Zorzal, E. R., de Oliveira, M. R. F., Silva, L. F., Cardoso, A., Kirner, C., and Lamounier Jr, E. (2008). Aplicação de jogos educacionais com realidade aumentada. Revista Novas Tecnologias na Educação, 6(2).
Jiang, P., Ergu, D., Liu, F., Cai, Y., and Ma, B. (2022). A review of yolo algorithm developments. Procedia computer science, 199:1066–1073.
Miyake, M. F. and de Medeiros, D. H. (2022). O ensino da matemática no 3º ano do ensino fundamental: uma experiência na formação de professores: Teaching mathematics in the 3rd year of elementary school: an experience in teacher training. Brazilian Journal of Development, 8(8):58167–58183.
Nosek, S. and Goldman, B. (2023). Exploring the benefits of arts-based kinesthetic activities in the college classroom. College Teaching, 71(2):135–141.
Savi, R. and Ulbricht, V. R. (2008). Jogos digitais educacionais: benefícios e desafios. Revista Novas Tecnologias na Educação, 6(1).
Shimabokuro, E. Y. T. (2005). Ábaco virtual: ferramenta didática para o ensino da matemática. Monografia (Bacharel em Ciências da Educação) - Centro Universitário Eurípedes de Marília.
Siegler, R. (2009). Implications of cognitive science research for mathematics education. Colección Digital Eudoxus, (8).
Zorzal, E. R., de Oliveira, M. R. F., Silva, L. F., Cardoso, A., Kirner, C., and Lamounier Jr, E. (2008). Aplicação de jogos educacionais com realidade aumentada. Revista Novas Tecnologias na Educação, 6(2).
Published
2024-11-04
How to Cite
GRIPP, Caio Roberto Schossland; SILVA, Elisa Maria da; ÁVILA, João Vitor Lopes; BORNHAUSEN, Maria Luísa da Costa; BOTELHO JUNIOR, Valdomiro; NOGARA, Vitor Gabriel Aléssio; MOREIRA, Benjamin Grando; NESI, Lucas Leandro.
Game to Assist in Learning Mathematical Operations Using an Abacus and Computer Vision. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 2713-2720.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.244611.
