Support for Interaction between Business and Software Processes through Knowledge Management
Abstract
For a good quality management, it is necessary the identification of interrelated and interactive processes. Frequently, the final artifact of a process will result directly in a required artifact of the following process. It is important to identify and systematically manage the organization’s processes and, particularly, to identify and manage the interactions among such processes. This paper shows a proposal to integrate the business processes and the software process through the integration of a Software Development Environment, that is responsible for the support of the software development process, to a Knowledge Management Environment, that is responsible for the support of the non-software processes that interact with the software process.
Keywords:
Business Process, Software Process, Knowledge Management
References
PAULK, M. C., WEBER, C. V., CURTIS, B. et al., 1995, The Capability Maturity Model: Guidelines for Improving the Software Process, Carnegie Mellon University, Software Engineering Institute, Addison-Wesley Longman Inc.
CHRISSIS, M.B., 2003, KONRAD, M., SHRUM, S., CMMI: Guidelines for Process Integration and Improvement, Addison-Wesley.
NBR ISO 12207, 1998, Tecnologia de Informação – Processos de Ciclo de Vida de Software, Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro, Brasil
RUS, I., LINDVALL, M., 2002, “Knowledge Management in Software Engineering”, IEEE Software, vol 19, n. 3, pp. 26-38.
NBR ISO 9000, 2000, Sistema de Gestão da Qualidade – Fundamentos e Vocabulário, Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro, Brasil
NBR ISO 9001, 2000, Sistema de Gestão da Qualidade – Requisitos, Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro, Brasil
ROCHA, A. R., AGUIAR, T. C., SOUZA, J. M., 1990, “Taba: A Heuristic Workstation for Software development”, In: Proceedings of COMPEURO 90, Tel Aviv, Israel, May
GALOTTA, C., ROCHA, A. R. C., OLIVEIRA, K. et al, 2003, “CORE-KM: Um Ambiente Customizável para Gerência de Conhecimento”, In: I Workshop de Tecnologia da Informação e Gerência de Conhecimento, Fortaleza, Brasil, set
MOURA, L. M. V., ROCHA, A. R. C., 1992, Ambientes de Desenvolvimento de Software, Publicações Técnicas COPPE/UFRJ, ES-271/92, Rio de Janeiro, Brasil.
VILLELA, K., TRAVASSOS, G.H., ROCHA, A.R., 2001, “Ambientes de Desenvolvimento de Software Orientados à Organização”, In: Proceedings of IDEAS'2001, San Jose, Costa Rica, Apr
NONAKA, I., TAKEGUCHI, H., 1995, The Knowledge-Creation Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, New York.
FISCHER, G., OSTWALD, J., 2001, “Knowledge Management: Problems, Promises, Realities and Challenges”, IEEE Intelligent Systems, Jan./Feb., pp. 60-72
ABECKER. A., BERNARDI, A., HINKELMANN, K., et al., 1998, “Toward a Technology for Organizational Memories”, IEEE Intelligent Systems, vol 13, n. 3, pp. 30-34, May/Jun
KOUWENHOVEN, T., 1998, “Reengineering for Learning”, SIGGROUP Bulletin, v.19, n.1 (Apr), pp. 19-45.
PROBST. G., RAUB, S., ROMHARDT, K, 2000, Managing Knowledge: Building Blocks for Success, 1 ed., New York, John Wiley & Sons
O’LEARY, D.E., “Enterprise Knowledge Management”, IEEE Computer, 1999, Mar, pp. 54-61.
MONTONI, M., ROCHA, A. R., TRAVASSOS, G. H., 2003, “Aquisição de Conhecimento no Desenvolvimento de Software”, 3a Jornada Ibero-Americana de Engenharia de Software e Engenharia de Conhecimento, Valdivia, Chile, Novembro
HOLPSAPPLE, C.W., 2003, “Knowledge and Its Attributes”, Handbook on Knowledge Management, Springer, pp. 165-188.
BONFIM, C.S., 2001, “Uma Ferramenta de Modelagem de Processos para Ambientes de Desenvolvimento de Software Orientados à Organização”, Monografia de Final de Curso, Curso de Ciência da Computação da Universidade Federal da Bahia, Set.
MONTONI, M. A., 2003, CardioKnowledge: Ambiente de Gerência de Conhecimento para Cardiologia, Tese de M. Sc., COPPE/UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
COSTA, V., ROCHA, A.R., 2003, “Software Supply Manager: Uma Ferramenta de Apoio no Processo de Fornecimento de Software”, In: I WGC, Fortaleza, Brasil, set.
CHRISSIS, M.B., 2003, KONRAD, M., SHRUM, S., CMMI: Guidelines for Process Integration and Improvement, Addison-Wesley.
NBR ISO 12207, 1998, Tecnologia de Informação – Processos de Ciclo de Vida de Software, Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro, Brasil
RUS, I., LINDVALL, M., 2002, “Knowledge Management in Software Engineering”, IEEE Software, vol 19, n. 3, pp. 26-38.
NBR ISO 9000, 2000, Sistema de Gestão da Qualidade – Fundamentos e Vocabulário, Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro, Brasil
NBR ISO 9001, 2000, Sistema de Gestão da Qualidade – Requisitos, Associação Brasileira de Normas Técnicas, Rio de Janeiro, Brasil
ROCHA, A. R., AGUIAR, T. C., SOUZA, J. M., 1990, “Taba: A Heuristic Workstation for Software development”, In: Proceedings of COMPEURO 90, Tel Aviv, Israel, May
GALOTTA, C., ROCHA, A. R. C., OLIVEIRA, K. et al, 2003, “CORE-KM: Um Ambiente Customizável para Gerência de Conhecimento”, In: I Workshop de Tecnologia da Informação e Gerência de Conhecimento, Fortaleza, Brasil, set
MOURA, L. M. V., ROCHA, A. R. C., 1992, Ambientes de Desenvolvimento de Software, Publicações Técnicas COPPE/UFRJ, ES-271/92, Rio de Janeiro, Brasil.
VILLELA, K., TRAVASSOS, G.H., ROCHA, A.R., 2001, “Ambientes de Desenvolvimento de Software Orientados à Organização”, In: Proceedings of IDEAS'2001, San Jose, Costa Rica, Apr
NONAKA, I., TAKEGUCHI, H., 1995, The Knowledge-Creation Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, New York.
FISCHER, G., OSTWALD, J., 2001, “Knowledge Management: Problems, Promises, Realities and Challenges”, IEEE Intelligent Systems, Jan./Feb., pp. 60-72
ABECKER. A., BERNARDI, A., HINKELMANN, K., et al., 1998, “Toward a Technology for Organizational Memories”, IEEE Intelligent Systems, vol 13, n. 3, pp. 30-34, May/Jun
KOUWENHOVEN, T., 1998, “Reengineering for Learning”, SIGGROUP Bulletin, v.19, n.1 (Apr), pp. 19-45.
PROBST. G., RAUB, S., ROMHARDT, K, 2000, Managing Knowledge: Building Blocks for Success, 1 ed., New York, John Wiley & Sons
O’LEARY, D.E., “Enterprise Knowledge Management”, IEEE Computer, 1999, Mar, pp. 54-61.
MONTONI, M., ROCHA, A. R., TRAVASSOS, G. H., 2003, “Aquisição de Conhecimento no Desenvolvimento de Software”, 3a Jornada Ibero-Americana de Engenharia de Software e Engenharia de Conhecimento, Valdivia, Chile, Novembro
HOLPSAPPLE, C.W., 2003, “Knowledge and Its Attributes”, Handbook on Knowledge Management, Springer, pp. 165-188.
BONFIM, C.S., 2001, “Uma Ferramenta de Modelagem de Processos para Ambientes de Desenvolvimento de Software Orientados à Organização”, Monografia de Final de Curso, Curso de Ciência da Computação da Universidade Federal da Bahia, Set.
MONTONI, M. A., 2003, CardioKnowledge: Ambiente de Gerência de Conhecimento para Cardiologia, Tese de M. Sc., COPPE/UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil
COSTA, V., ROCHA, A.R., 2003, “Software Supply Manager: Uma Ferramenta de Apoio no Processo de Fornecimento de Software”, In: I WGC, Fortaleza, Brasil, set.
Published
2004-05-31
How to Cite
GALOTTA, Cátia; OLIVEIRA, Káthia M.; ROCHA, Ana R. C..
Support for Interaction between Business and Software Processes through Knowledge Management. In: BRAZILIAN SOFTWARE QUALITY SYMPOSIUM (SBQS), 3. , 2004, Brasília.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2004
.
p. 59-73.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbqs.2004.16184.
