Between Memory and Ethics: Real Human-Educators Transformed into Virtual Human-Educators

  • Michele Marta Moraes Castro UFMT
  • Cristiano Maciel UFMT

Resumo


This article examines the ethical dilemmas that arise from the transformation of real human-educators into virtual human-educators using artificial intelligence, particularly in posthumous contexts. Based on the project “Dados Além da Vida” (DAVI – Data Beyond Life), it investigates the boundaries between memory and technology in the recreation of deceased educators using generative models. The study explores how digital traces, such as voice, scholarly productions, and images, are mobilized to simulate presence and interaction, raising tensions between memory and ethics. Considering the current capabilities of Artificial Intelligence, the article discusses whether it is ethically acceptable to convert the memory of real humaneducators into virtual human-educators, and what implications this entails.

Referências

CASTRO, M. M. M.; MACIEL, C. Imortalidade digital de personalidades educacionais: uma análise da interseção entre inteligência artificial e educação. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 11, n. 1, p. 119–132, 2025. [Online]. Disponível em: [link]. Acesso em: 28 jul. 2025.

CASTRO, M. M. M.; MACIEL, C. A irreproduzível essência do professor por meio da inteligência artificial: uma abordagem decolonial nas relações de poder e interculturalidade. In: GRANDO, B. S. et al. (org.). Humanização do saber educativo: por uma pedagogia do encontro intercultural. Manaus: EDUA, 2024. p. 115–134.

EMOTECH. AI Digital Avatar. Emotech, 2024. [Online]. Disponível em: [link]. Acesso em: 28 jul. 2025.

FAUSTINO, D.; LIPPOLD, W. Colonialismo digital: por uma crítica hacker-fanoniana. São Paulo: Boitempo Editorial, 2023.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido [recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GALVÃO, V. F. et al. Discussing human values in digital immortality: towards a value-oriented perspective. Journal of the Brazilian Computer Society, v. 27, n. 1, p. 1–26, 2021.

MAGNOLO, T. S.; HENRIQUES, R. MemórIA: a reconstrução do passado através da Inteligência Artificial. Revista Memorare, v. 11, n. 1, 2024.

MONTANHA, Rubens; ARAUJO, Victor; KNOB, Paulo; PINHO, Greice; FONSECA, Gabriel; PERES, Vitor; MUSSE, Soraia Raupp. Crafting Realistic Virtual Humans: Unveiling Perspectives on Human Perception, Crowds, and Embodied Conversational Agents. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2023. Pré-print. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 set. 2025.

MUSSE, Soraia Raupp; ARAUJO, Victor; MONTANHA, Rubens; SILVA, Gabriel Fonseca; PERES, Vitor; KNOB, Paulo; PINHO, Greice; MELGARÉ, Júlia; TESTA, Estêvão; MAINARDI, Guido; SCHNEIDER, Gabriel; SCHMITT, Ana; LANGE, Andriele; DAL PIZZOL, Natália. VHLab – Virtual Human Lab: Laboratório de Simulação de Humanos Virtuais. In: Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital – SBGAMES, 23., 2024, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024.

NORA, P. Le lieux de mémoire. Paris: Quarto Gallimard, 1997.

Projeto DAVI – Dados Além da Vida. Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), 2025. [Online]. Disponível em: [link]. Acesso em: 28 jul. 2025.

RIBEIRO, Ailton; VIEIRA, Vaninha; ALVES, Lynn; MACIEL, Cristiano. VISHnu: an approach to support the personalization of self-expressive avatars using context-awareness. International Journal of Human-Computer Studies, v. 185, 2024. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 set. 2025.

SANTAELLA, L.; KAUFMAN, D. A inteligência artificial generativa como quarta ferida narcísica do humano. Matrizes, v. 18, n. 1, p. 37–53, 2024.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO. Grandes Desafios da Educação em Computação 2025-2035 - Resumo Executivo. Coordenação Claudia Lage Rebello da Motta e Leila Ribeiro. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025.

VERHALEN, L. E. C.; CASTRO, M. M. M.; MACIEL, C. Percepções e Ferramentas sobre Recriação Digital de Educadores por meio de Inteligência Artificial: Uma Revisão Sistemática de Literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 33, p. 565–582, 2025.

VERHALEN, L. C.; CASTRO, M. M. M.; MACIEL, C. Análise de ferramentas para geração de avatares artificiais a partir de pessoas reais. In: Escola Regional de Informática de Goiás (ERI-GO), 12., 2024, Ceres/GO. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024. p. 41–50.

ZUBOFF, S. The age of surveillance capitalism. In: Social theory rewired. Routledge, 2023. p. 203–213.
Publicado
30/09/2025
CASTRO, Michele Marta Moraes; MACIEL, Cristiano. Between Memory and Ethics: Real Human-Educators Transformed into Virtual Human-Educators. In: WORKSHOP ON VIRTUAL HUMANS - CONFERENCE ON GRAPHICS, PATTERNS AND IMAGES (SIBGRAPI), 38. , 2025, Salvador/BA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 335-338.

Artigos mais lidos do(s) mesmo(s) autor(es)

1 2 3 4 5 6 7 > >>