Implementation of Quotas at UNESP: Impacts on Dropout and Performance in the Computer Science Program
Abstract
The quota policy at UNESP, implemented in 2014, sought to democratize access to higher education. However, challenges such as student dropout and retention still persist, especially in highly competitive courses such as Computer Science. This article reports and analyzes the impact of quotas on the academic profile and dropout and completion rates between 2015 and 2024. Through a quantitative analysis with data from 346 new students, length of stay, dropout per year, gender, entrance exam ranking, and investments in student retention were examined. The results indicate that the dropout rates among quota students (38.36%) and non-quota students (38.56%) did not show significant differences, suggesting that admission through the SRVEBP does not constitute, by itself, a determining factor in dropout. The average length of stay also did not show significant differences between the groups. It was also observed that the dropout rate among women is lower than that of men, even when analyzed proportionally to the total number of entrants of each gender. Finally, the entrance exam classification does not have a significant impact on dropout and completion rates, which reinforces the importance of institutional investments aimed at student retention.
References
Correia, R. C. M. et al. Análise dos principais fatores que influenciam a evasão no ensino superior utilizando técnicas de mineração de dados educacionais. Workshop sobre Educação em Computação (WEI). Anais... Em: Workshop Sobre Educação em Computação (WEI). SBC, 21 jul. 2024. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 mar. 2025
Duran, R. et al. Potential Factors for Retention and Intent to Drop-out in Brazilian Computing Programs. ACM Trans. Comput. Educ., v. 23, n. 3, p. 36:1-36:33, 12 set. 2023.
Galhardo, E. et al. Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 25, p. 701–723, 18 nov. 2020.
Gomes, L. et al. Uma Análise Comparativa dos Estudantes Cotistas e Não Cotistas de Cursos Superiores de Computação e Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) do IFCE. Workshop sobre Educação em Computação (WEI). Anais... Em: Workshop Sobre Educação em Computação (WEI). SBC, 6 ago. 2023. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 mar. 2025
Ketulhe, K. et al. Análise do Desempenho Acadêmico das Alunas Cotistas na Primeira Disciplina de Programação da Universidade de Brasília. Women in Information Technology (WIT). Anais... Em: Women In Information Technology (WIT). SBC, 31 jul. 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 mar. 2025
Pio, P. B.; Sodré, I. C.; Borges, V. R. P. Visual analysis to compare academic performances of quota and non-quota students from computer-related programs. Workshop sobre Educação em Computação (WEI). Anais... Em: Workshop Sobre Educação em Computação (WEI). SBC, 30 jun. 2020. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 mar. 2025
Universidade Estadual Paulista. Orçamento. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 mar. 2025
Vasconselos, M. S.; Galhardo, E. O programa de inclusão na UNESP: valores, contradições e ações afirmativas. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 285–306, 4 maio 2016.
