Stop motion como estratégia de ensino e aprendizagem para crianças, jovens e adultos
Abstract
The Stop Motion technique, because it is relatively simple and requires few resources, favors its use in the classroom. The aim of the study was to promote the interaction of users, aged between 8 and 11 years, with the tool and to observe the interest to plan future activities with other groups of students. The results obtained demonstrate that the application of digital technologies associated with the Stop Motion technique can promote the empowerment of the student, who moves from consumer to producer of audiovisual content, and serves as an alternative for the elaboration of teaching and learning strategies by educators. To continue, there is a workshop with middle and high school students.
References
Comunicart. "Propagandas em Stop Motion", 21 jan. 2013. Disponível em: <http://comunicart.blog.br/2013/01/propagandas-em-stop-motion/> Acesso em: 03 mai. 2019.
Ernst, P., Silveira, R. M. C. F., Lima, S. A. (2014) Educação e Cinema: uma experiência de emancipação com a prática do Stop Motion nas aulas de ciências. In Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, SINECT, 2014, p. 1-8. Disponível em: < http://www.sinect.com.br/2014/down.php?id=3068&q=1> Acesso em: 04 mai.
2018.
Kondo, C. et al. Poluição do ar e doenças respiratórias. Vídeo. 27 abr. 2018. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=ZZb14k_ZHG8&>. Acesso em: 07 mai. 2019.
Lucena, G. C.; Cidrim, L.; Madeiro, F. (2017) Um aplicativo para estimulação da memória visual em crianças disléxicas por meio do jogo de palavras cruzadas. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, SBIE, 2017, p. 685-694. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/7597> Acesso em: 06 jun. 2019.
Microsoft. Stop Motion Studio. Disponível em: <https://www.microsoft.com/ptbr/p/stop-motion-studio/9wzdncrdk52q> Acesso em: 03 mai. 2019.
Paula, J. L., Paula, J. L., Henrique, A. L. S. (2017) O Uso do Stop-Motion como Prática Pedagógica no Ensino de Geografia no Contexto do EMI. Holos, Ano 33, v. 03. p. 141-149. Disponível em: <http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/5774> Acesso em: 05 jun. 2019.
Penteado, A. L. O. (2011) "Cinema de Animação: uma proposta de trabalho para o ensino fundamental", 54 f., Monografia (Graduação em Ensino das Artes Visuais) - Faculdade de Ciências Humanas, Letras e Arte da Universidade Tuiuti do Paraná.
