Recursos Digitais na Aprendizagem de Espanhol pelo Público da Educação de Jovens e Adultos
Abstract
This article reports on an experience with the use of digital resources for learning the Spanish language by students of Youth and Adult Education (EJA). Through a mini-course, free technological resources for the learning of Spanish were made available, in blog format, to the public of the EJA. The resources were selected considering the possibility of autonomous learning of reading, grammar, lexical aspects, listening comprehension and conversation. After quali-quantitative analysis of the data collected through observation and questionnaire, we obtained the public's perception about how to learn Spanish using the digital resources, the interaction between participants and the appropriation of the technology present in the blog.
References
BLOOD, R. Weblogs: A History and Perspective - Rebecca's Pocket. Criado em: 07 September 2000. Atualizado em: 18 September 2013. Disponível em: http://www.rebeccablood.net/essays/weblog_history.html. Acesso em jul. 2019.
CRUZ, P.; MONTEIRO, L. Anuário Brasileiro da Educação Básica. São Paulo: Moderna, 2018.
GALILEU. 5 razões científicas para aprender outro idioma: Estudos comprovam os benefícios cognitivos de quem é bilíngue. Editora Globo: São Paulo, dez. 2016.
JOAQUIM, B. dos S.; PESCE, L. As Tecnologias Digitais da Informação e da Comunicação nos contextos da Educação de Jovens e Adultos: Uma Revisão De Literatura (2007-2014). Olh@res: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, v. 4, n. 1, p. 86-106, 2016.
PRENSKY, M. Digital Native, Digital Immigrants. On the horizon, MCB University Press, Vol. 9, N.5, October, 2001. Disponível em: http://gg.gg/prensky. Acesso em: jul. 2019.
ORTIZ, J.; PEREIRA, R. Pensamento Computacional na Educação de Jovens e Adultos: desafios e oportunidades. Anais dos Workshops do VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2017), v. 1, n. 1, p. 1069, 2017.
SANTOS, T.; SOUSA, P. O Uso dos Dispositivos Móveis na Educação de Jovens e Adultos. Trabalho de Conclusão de Curso. Faculdade de Pedagogia. Universidade Federal da Paraíba (UFPB), 2017.
VÍTORES, D. F. El Español: Una Lengua Viva - Informe 2018. Departamento de Comunicación Digital del Instituto Cervantes: Madrid. 72p., 2018.
