Reflexões sobre a inserção do Ensino Híbrido nas séries finais do ensino fundamental nas aulas de Língua Portuguesa

  • Daniela Ilhesca Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Prefeitura Municipal de Canoas
  • Aline de Campos Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Abstract


The qualification of teaching and learning of the Portuguese Language subject goes through the integration of technology, new media and new methodologies. This article presents data on an exploratory research - case study - conducted with two 9th grade students in a municipal school by applying two active methodologies: Individual Rotation and Inverted Classroom. The results reveal that these classes give teachers a new way of teaching, and students a more active stance to learn.

References

Borges, T. S; Alencar, G. (2014) "Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior". Cairu em Revista; n° 04, p. 1 19-143.

Brasil. Ministério da Educação (2018) "Base Nacional Comum Curricular". Secretaria de Educação Básica. Brasília.

Dal-farra, R. A.; Lopes, P. T. C. (2013) "Métodos Mistos de pesquisa em educação: pressupostos teóricos". Nuances, v.24, p.67-80.

Lopes, A. (2015) "Tudo junto e misturado". Revista Rede Educa - Tecnologia para Educação. São Paulo. Disponível em: em:<http://www.arede.inf.br>

Valente, J. A. (2015) "Prefácio". In: Bacich, Lilian; Tanzi Neto, Adolfo; Trevisani, Fernando De Mello (orgs.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, p. 13-17.
Published
2019-11-11
ILHESCA, Daniela; CAMPOS, Aline de. Reflexões sobre a inserção do Ensino Híbrido nas séries finais do ensino fundamental nas aulas de Língua Portuguesa. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 1354-1358. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1354.