Programação tangível e construção de significado: criação de símbolos para o ambiente TaPrEC junto com professoras de ensino fundamental
Abstract
Participatory Design is an approach that is characterized by the active participation of users as part of the design team, thus reflecting in the design product their perspectives and needs. BrainDraw is a participatory technique for use in the design phase. From this context, this article aims to report and discuss results of the use of the BrainDraw technique with elementary school teachers, aiming at the design of the programming blocks of TaPrEC, a tangible programming environment for children. The results reinforce the importance of teachers' participation in the design of educational computing environments for their use.References
Bradley, M. M., & Lang, P. J. (1994). Measuring emotion: the self-assessment manikin and the semantic differential. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 25(1), 49-59.
Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction (Vol. 59). Harvard University Press.
Carbajal. M. L. & Baranauskas, M. C. C. (2015). TaPrEC: Desenvolvendo um ambiente de programação tangível de baixo custo para crianças. In Nuevas Ideas en Informática Educativa TISE. 363-370.
Matsunaga, R. M., Morais, S. N., Rossi, R. A., & Borges, M. A. (2012, July). Desenvolvimento de um jogo educativo para apoiar o aprendizado de pacientes com Hemofilia. In Anais do Workshop de Desafios da Computação Aplicada à Educação (pp. 110-119).
Melo, A. M., Baranauskas, M. C. C., & de Matos Soares, S. C. (2008). Design com Crianças: da Prática a um Modelo de Processo. Brazilian Journal of Computers in Education, 16(01).
Mombach, J. G., Melo, A. M., Wernz, M. C. G., de Freitas Saldanha, J., & Machado, R. (2010, June). Gurizada. net: inclusão digital em perspectiva participativa. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 1, No. 1, pp. 1069-1078).
Muller, M. J., Haslwanter, J. H., & Dayton, T. (1997). Participatory practices in the software lifecycle. Handbook of human-computer interaction, 2, 255-297.
Schuler, D., & Namioka, A. (Eds.). (1993). Participatory design: Principles and practices. CRC Press.
Published
2018-10-28
How to Cite
CARBAJAL, Marleny; BARANAUSKAS, M. Cecília.
Programação tangível e construção de significado: criação de símbolos para o ambiente TaPrEC junto com professoras de ensino fundamental. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 24. , 2018, Fortaleza, CE.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2018
.
p. 323-332.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.323.
