Sala de aula invertida na prática: implementação e avaliação no ensino de matemática
Abstract
This paper presents an experience report about the implementation of a "Process" for the use of the Flipped Classroom methodology, providing support for collaborative learning in Mathematics Teaching. The process was elaborated and evaluated from a research developed in the Professional Masters in Mathematics Education, implemented in a class of the 9th year of Elementary Education, and the methodology of case study was used to investigate and analyze the behavior and the reactions from the students. With the completion of the Process, it was possible to verify that the students collaborated in the moments of online and face-to-face interactions, from the appropriation of the collaboration elements of the Model 3C. Regarding the Flipped Classroom methodology, the students reported positively this experience, since the availability of reviewing videotapes at any time, as well as the fact that they have a more individualized monitoring by the teacher in the face-to-face moments, has potentiated the teaching and learning process.
References
Borba, M. C. (2010) "Softwares e Internet na Sala de Aula de Matemática". Anais do X Encontro Nacional de Educação Matemática, 1–11.
Ellis, C.A.; Gibbs, S.J. and Rein, G.L. (1991) "Groupware - Some Issues and Experiences". Communications of the ACM 34, 38-58.
Filatro, A. (2004) "Planejamento, design, implementação e avaliação de programas de educação on-line". XI Congresso Internacional de Educação a Distância.
Fuks, H.; Raposo A. B.; Gerosa M. A. and Lucena C. J. P. (2002) "O modelo de colaboração 3C e a engenharia de goupware". [s.l.] Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.
Honório, H. L. G.(2016) "Sala de Aula Invertida: uma abordagem colaborativa na aprendizagem de matemática". PPGEM/UFJF. Juiz de Fora.
Jeong, H.; and Hmelo-Silver, C. E. (2016) "Seven affordances of computer-supported collaborative learning: How to support collaborative learning? How can technologies help?" Educational Psychologist. v. 51, n. December, 247–265.
Leite, C.; Passos M. O. A.; Torres P. L. and Alcântara P. R. A. (2015) "Aprendizagem colaborativa na educação a distancia on-line". [s.l: s.n.]. ABED.
Mattos, F.; Barbastefano, R. and Moraes, T. (2001) "Funcionalidades e Características para Compor". [s.d.].
Munhoz, A. S. (2015) "Vamos inverter a sala de aula?" .1. ed. Clube de Autores.
Rosa, R. and Vieira, M. (2011) "Coordenação nas Atividades Colaborativas em Ambientes de Aprendizagem - Uma Avaliação na Implementação de Arquiteturas Pedagógicas". RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v.9, n.1.
Valente, J. A. (2014) "Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida". Educar em Revista, v. Edição Esp, n. 4, 79–97.
