Intercâmbio na Modalidade Telecolaborativa

  • Arthur Silva Araújo UFRGS
  • Raquel Salcedo Gomes UFRGS
  • Roberto Pereira do Nascimento UFRGS
  • Dante Augusto Couto Barone UFRGS

Abstract


The present work was developed from an experience of telecollaboration between Brazil and Argentina, carried out in the year 2021. The aim of this study was to analyze the learning trajectory experienced in the remote modality. It is an experience report of qualitative approach, with emphasis on participant observation and analysis of the contents generated during the exchange through the applications Instagram, WhatsApp, Facebook Microsoft Teams, Google Meet and Google Forms. The analysis reveals that virtual communication occurred through different learning strategies, culture and intercultural relations, according to the regions of the subjects. It is concluded that the practice of Portuguese and Spanish languages with native speakers through interaction via web conferencing provides a meaningful experience and facilitates the acquisition of cultural learning.

References

Aragão, R.; Cajazeira, R. (2015). Reflexões sobre a formação de professores: relatos sobre o uso de tecnologias educacionais na experiência docente. In: Jesus, D. M.; Maciel, R. F. (org.). Olhares sobre tecnologias digitais: linguagens, ensino, formação e prática docente. Campinas: Pontes Editores.

Bedran, P. F. (2012). A formação inicial do professor de línguas no e para o contexto virtual e a construção de comunidades de prática.

Beelen, J., & Jones, E. (2015). Redefining internationalization at home. The European higher education area: Between critical reflections and future policies, 59-72.

Beelen, J., Boddington, A., Bruns, B., Glogar, M., & Machado, C. (2013). Guide of good practices Tempus Corinthiam.

Cardoso, M. R. G., de Oliveira, G. S., & Ghelli, K. G. M. (2021). Análise de conteúdo: uma metodologia de pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, 20(43).

Carvalho, K. C. H. P., & Messias, R. A. L. (2017). O teletandem no ensino e aprendizagem de espanhol/LE em contexto de formação inicial. Veredas-Revista de Estudos Linguísticos, 21(1).

Carvalho, K. C. H. P., Ramos, K. A. H. P., & Messias, R. A. L. (2017). Haciendo caminos: histórias de Teletandem na formação de professores de espanhol. Caracol, (13), 78101.

Carvalho, K. C. H. P; Messias, R. A. L, & Días, N. M. (2015). Teletandem within the Context of closely-related languages: A Portuguese-Spanish interinstitutional experience. DELTA – Revista de Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, 31(3), p. 711-728.

Evangelista, M. C. R. G., & Salomão, A. C. B. (2019). Mediation in Teletandem: From face-to-face sessions to reflective journals. Pandaemonium Germanicum, 22, 153177.

Garcia, D. N. M.; Fioruci, N. E. A.; Freitas, P. C. B. As ações em teletandem no processo de ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras e na formação de professores. In: Souza, F. M.; Carvalho, K. C. H. P.; Messias, R. A. L. Telecolaboração, ensino de línguas e formação de professores: demandas do século XXI. São Paulo: Mentes Abertas; Campina Grande: EdUEPB, 2020. p. 105-127.

Gomes, R. S. Práxis e Educação Linguística: mediações do livro didático do PNLD-LEM. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada. Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2017.

Harasim, L. Learning Theory and Online Technologies (2nd ed.). Routledge, 2017. https://doi.org/10.4324/9781315716831.

Helm, F. (2016). Facilitated dialogue in online intercultural exchange. In Online Intercultural Exchange (pp. 150-172). Routledge.

O’Dowd, R. (2013a). Telecollaboration and CALL. Contemporary computer-assisted language learning, 123-141.

O’Dowd, R. (2018). Revised version of a plenary address given at the Sixth International Conference on the Development and Assessment of Intercultural Competence: Intercultural Competence and Mobility: Virtual and Physical. University of Arizona: USA.

O’Dowd, R. (2019). A transnational model of virtual exchange for global citizenship education. Language Teaching, p. 1-14.

O'Dowd, R. (2013). Telecollaborative networks in university higher education: Overcoming barriers to integration. The Internet and higher education, 18, 47-53.

O'Dowd, R. (2018). From telecollaboration to virtual exchange: State-of-the-art and the role of UNICollaboration in moving forward. Research-publishing. net, 1, 1-23.

Rabello, C. R. L. (2020). Intercâmbio virtual: contribuições para a aprendizagem da língua inglesa de estudantes de Letras. Revista Docência e Cibercultura, 4(3), 58-82.

Ramos, K. A. H. P. (2015). Interactants' beliefs in teletandem: Implications for the teaching of Portuguese as a foreign language. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, 31, 691-709.

Ramos, K. A. H. P., Carvalho, K. C. H. P., & Messias, R. A. L. (2013). O ensino de português para hispanofalantes no contexto virtual do Teletandem. Portuguese Language Journal, 7, 1-23.

Richardson, R. J., Peres, J. D. S., Wanderley, J., Correia, L., & Peres, M. D. H. D. M. (2012). Pesquisa social: métodos e técnicas. 14. reimpr. São Paulo: Atlas.

Ryder, L., & Lynch, L. (2014). Understanding tensions: Activity systems analysis of transpacific collaboration. Calico Journal, 31(2), 201-220.

Salomão, A. C. B. (2020). Intercâmbios virtuais e a internacionalização em casa: reflexões e implicações para a Linguística Aplicada. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 49(1), 152–174. https://doi.org/10.21165/el.v49i1.2469.

Salomão, A. C. B. (2012). A cultura e o ensino de língua estrangeira: perspectivas para a formação continuada no projeto Teletandem Brasil.

Sequeira, R. M. (2016). Interculturalidade crítica e globalização. Internacionalização do Currículo: educação, interculturalidade, cidadania global, 55-70.

Telles, J. A. (2015). Learning foreign languages in teletandem: Resources and strategies. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, 31, 603-632.

Telles, J. A. (2015). Teletandem and performativity. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 15, n. 1, p. 1-30.

Vygotsky, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Wagner, M., & Byram, M. (2017). Intercultural citizenship. The international encyclopedia of intercultural communication, 1-6.
Published
2023-11-06
ARAÚJO, Arthur Silva; GOMES, Raquel Salcedo; NASCIMENTO, Roberto Pereira do; BARONE, Dante Augusto Couto. Intercâmbio na Modalidade Telecolaborativa. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 387-396. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2023.234542.