Robotics in Adult Education (EJA): A Report on a Formative Experience

Abstract


The report aims to describe the training of professionals in Adult Education (EJA) from the Municipal Education Network of Florianópolis (RME) in Educational Robotics. EJA teachers and students participated in the training. The course utilized the Steam methodology and various materials throughout its development. As a result, participants were able to produce their own robotic prototypes to solve everyday problems, linking them to research as an educational principle. The socialization of the prototypes demonstrated the skills developed and that it is possible to include both EJA teachers and students in the field of robotics.

Keywords: Robotics, Adult Education, Teacher Training

References

Blikstein, P. (2016) “Viagens em Troia com Freire: a tecnologia como um agente de emancipação”, In Educação e Pesquisa, v. 42, p. 837–856, DOI: 10.1590/S1517-970220164203003

Brasil. (2010) “Resolução CNE/CEB 4/2010”, Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica, [link]

Brasil (2018) “Base Nacional Comum Curricular” (BNCC), Bra sília, CNE. [link]

Brasil (2022) “BNCC – Complemento Computação”, Brasília, CNE. [link]

Brasil (2022) “Parecer CNE/CEB nº 02/2022”, Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC). [link]

Favero, R. V. M., Cardoso, R. G. W. e Segabinazzi, S. D. (2023) “Educação de Jovens e Adultos e Cultura Digital: um estudo de caso no Colégio de Aplicação da UFRGS”. Anais do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), [link]

Florianópolis. (2016) “Proposta Curricular da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis”, Florianópolis, SC, [link]

Garofalo, D. (2021) “Programação Desplugada: siga o mestre”, In Garofalo, D., Robótica com sucata, Moderna, São Paulo, SP.

Lorenzin, M., Assumpção, C. M., e Bizerra, A. (2018) “Desenvolvimento do currículo STEAM no Ensino Médio: a formação de professores em movimento”. In Bacich, L. e Moran, J. (org.) Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática, Penso, Porto Alegre.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, UNESCO (2017), “Educação para os objetivos de educação sustentável: objetivos de aprendizagem”, [link]

Pischetola, M. (2016) “Inclusão Digital e educação: a nova cultura da sala de aula”, Editora PUC-Rio, Rio de Janeiro, RJ.

Santos, J. B. S., Pereira, R. I. S., Caetano, A. K. e Jucá, S. C. S. (2023) “Robótica Educacional e Internet das Coisas como Ferramentas de Transformação Social”, In Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola (WIE), Passo Fundo/RS, Sociedade Brasileira de Computação, [link]
Published
2024-11-04
LUZ, Sandra Dias da; LUCAS, Elaine Rosangela de Oliveira. Robotics in Adult Education (EJA): A Report on a Formative Experience. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 30. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 724-729. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2024.242432.