Educational Robotics Extension Project: Social Impact and Innovation in Alagoas

  • Vinicios Rafael Soares dos Santos Carlos IFAL
  • Renata Imaculada Soares Pereira IFAL

Abstract


The present article reports the experience of an outreach project that offered training in Educational Robotics to elementary school students from public schools in Alagoas. Through a playful and practical methodology, the project sought to introduce concepts of Applied Programming, stimulate logical reasoning, creativity, collaboration, and autonomy, in addition to promoting digital inclusion and interest in Engineering fields. The results achieved demonstrate the potential of Educational Robotics as a tool for social transformation, bringing young people closer to technical and higher education and preparing them for the challenges of Industry 4.0.

References

Albuquerque, C. H., Cavalcante, P. S., Ferreira, L. F. S., Pereira, R. I. S., and Almeida, F. B. P. S. (2023). Inclusão tecnológica de estudantes com necessidades específicas: um relato de experiência em espaços maker do instituto federal de alagoas. In ANAIS DO XXIX WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, volume 1, page 353, Passo Fundo. CBIE 2023.

Cunha, R. D. C. and et al. (2021). A robótica educacional : ferramenta interdisciplinar na aquisição do conhecimento. Brazilian Journal of Development, 7(3):27786–27796.

Ferreira, L. F. S., Albuquerque, C. H., Pereira, R. I. S., and Cavalcante, P. S. (2022). Espacos 4.0 e a educacao maker: Mapeamento do perfil docente para atuar em cursos de qualificacao tecnologica. In Castro, P. A. D. and Melo, R. B. D. F., editors, VIII Congresso Nacional de Educação, volume 1, pages 519–541. 1 edition.

INEP (2021). Pisa 2021 terá foco em matemática. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 de abril de 2024.

Jucá, S. C. S. and Pereira, R. I. S. (2025). Fmiot: Plataforma inclusiva para reconhecimento de gestos utilizando machine learning. In Portela, A. K., de Oliveira, V. A. N., Serra, A. d. B., de Alexandria, A. R., Guimarães, G. d. F., De Mattos, L. S., and Jucá, S. C. S., editors, Avanços em Visão Computacional e Robótica Educacional, volume 1, pages 59–80. Editora Livraria da Física, São Paulo, 1 edition.

Lopes, L. and al. (2015). A robótica educacional como ferramenta multidisciplinar: um estudo de caso para a formação e inclusão de pessoas com deficiência. Revista Educação Especial, 28(53):735–749.

MEC (2018). Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em leitura, matemática e ciências no brasil. [link]. Acesso em: 18 jun. 2025.

Melo, I. J. R. D., Miranda, A. D. S., and Elisiario, L. S. (2018). A robótica como ferramenta facilitadora na educação de pessoas com neurodiversidade. In V Congresso Paraense De Educação Especial.

Molitor, M. and Cargnin, C. (2018). A robótica como ferramenta interdisciplinar no ensino da matemática. Encontro Paranaense de Tecnologia na Educação Matemática, (2018).

Santos, J. B. S., Nascimento, L. C. S., Souza, J. S., Oliveira, R. N., and Pereira, R. I. S. (2024). Transformação educacional e inclusão digital: Os impactos da programação na vida de jovens do interior de alagoas. In ANAIS DO XXX WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, volume 1, pages 383–393, Rio de Janeiro.

Santos, J. B. S., Pereira, R. I. S., Caetano, A. K., and Jucá, S. C. S. (2023). Robótica educacional e internet das coisas como ferramentas de transformação social. In ANAIS DO XXIX WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, volume 1, pages 475–485, Passo Fundo. CBIE 2023.

Silva, P. I. S., Lopes, R. R., Cavalcante, A., Pereira, R. I. S., and Jucá, S. C. S. (2012). Robótica educacional como ferramenta interdisciplinar desenvolvendo uma consciência tecnológica em escolas públicas. In Anais - Mostra Nacional de Robótica (MNR) de 2012, pages 216–218.

Soares, L. M. and et al. (2010). Aplicação de novos meios tecnológicos – criação de robôs de baixo custo para o desenvolvimento da robótica educacional nas escolas públicas. Enciclopédia Biosfera, 6:1–7.
Published
2025-11-24
CARLOS, Vinicios Rafael Soares dos Santos; PEREIRA, Renata Imaculada Soares. Educational Robotics Extension Project: Social Impact and Innovation in Alagoas. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 31. , 2025, Curitiba/PR. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 24-33. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2025.12570.