Investigating Women's Enrollment and Retention in the Computer Science Program at UESB: An Analysis of the Last 10 Years
Abstract
This paper analyzes female participation in the Computer Science program at UESB between 2014 and 2024, focusing on women's enrollment and retention. The study adopts a qualitative-quantitative approach, combining institutional data on enrollment and dropout rates with sociocultural and institutional factors. The goal is to understand the evolution of women's enrollment rates, compare dropout rates between genders, and assess whether trends at UESB reflect those at other Brazilian universities, contributing to gender equity policies in computing.References
CHERYAN, S.; ZIEGLER, S. A.; MONTOYA, A. K.; JIANG, L. Why are some STEM fields more gender balanced than others? Psychological Bulletin, v. 143, n. 1, p. 1-35, 2017.
FIGUEIREDO, R. V. DE; et al. Um estudo inicial sobre as alunas ingressantes no curso de Licenciatura em Ciência da Computação da Universidade Federal da Paraíba. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2016. Disponível em: [link].
HAYES, Caroline Clarke. Computer Science: The incredible shrinking Woman. In: MISA, Thomas J. (org.). Gender Codes: Why Women Are Leaving Computing. Hoboken: John Wiley & Sons, 2010. p. 25-49.
HICKS, Maria. Meritocracy and feminization in conflict. In: MISA, Thomas J. (org.). Gender Codes: Why Women Are Leaving Computing. Hoboken: John Wiley & Sons, 2010. p. 127-148.
LIGHT, J. S. When computers were women. Technology and Culture, v. 40, n. 3, p. 455-483, 1999.
MARGOLIS, J.; FISHER, A. Unlocking the Clubhouse: Women in Computing. Cambridge: MIT Press, 2002.
MISA, Thomas J. (org.). Gender Codes: Why Women Are Leaving Computing. Hoboken: John Wiley & Sons, 2010.
PEREIRA, J. S.; et al. Uma análise da participação das mulheres nos cursos Técnico em Informática e Ciência da Computação do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 2020, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2020.
SAX, L. J.; KANNY, M. A.; RIGGERS-PIEHL, T. A.; WHANG, H.; PAULSON, L. N. "But I'm Not Good at Math": The Changing Salience of Mathematical Self-Concept in Shaping Women's and Men's STEM Aspirations. Research in Higher Education, v. 56, n. 8, p. 813-842, 2015.
SEVILHA, N.; et al. Participação feminina nos cursos de computação nas instituições de ensino de Passos-MG. Revista de Gestão e Secretariado, v. 14, n. 10, p. 17395–17412, 2023.
SILVA, J.; OLIVEIRA, L.; SILVA, A. Meninas na Computação: uma análise inicial da participação das mulheres nos cursos de Sistemas de Informação do estado de Alagoas. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 444-452. DOI: 10.5753/wei.2019.6649.
SILVA, M.; OLIVEIRA, J.; SANTOS, A.; PEREIRA, L. Meninas na Computação: uma análise inicial da participação das mulheres nos cursos de Sistemas de Informação do estado de Alagoas. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI 2021), 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 50-59.
SILVA, M. S. da; SILVA, A. do S. da; BRITO, S. R. de. A participação feminina nos cursos de computação do estado do Pará: avanços e desafios. Colloquium Exactarum, v. 9, n. 1, p. 01-14, jan./mar. 2017. DOI: 10.5747/ce.2017.v09.n1.e180.
SOUZA, T. P. A desigualdade de gênero no campo da tecnologia da informação. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO, 11., 2017. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2017.
TYMPAS, A.; et al. Constructing gender and technology in advertising images. In: MISA, Thomas J. (org.). Gender Codes: Why Women Are Leaving Computing. Hoboken: John Wiley & Sons, 2010. p. 73-99.
FIGUEIREDO, R. V. DE; et al. Um estudo inicial sobre as alunas ingressantes no curso de Licenciatura em Ciência da Computação da Universidade Federal da Paraíba. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2016. Disponível em: [link].
HAYES, Caroline Clarke. Computer Science: The incredible shrinking Woman. In: MISA, Thomas J. (org.). Gender Codes: Why Women Are Leaving Computing. Hoboken: John Wiley & Sons, 2010. p. 25-49.
HICKS, Maria. Meritocracy and feminization in conflict. In: MISA, Thomas J. (org.). Gender Codes: Why Women Are Leaving Computing. Hoboken: John Wiley & Sons, 2010. p. 127-148.
LIGHT, J. S. When computers were women. Technology and Culture, v. 40, n. 3, p. 455-483, 1999.
MARGOLIS, J.; FISHER, A. Unlocking the Clubhouse: Women in Computing. Cambridge: MIT Press, 2002.
MISA, Thomas J. (org.). Gender Codes: Why Women Are Leaving Computing. Hoboken: John Wiley & Sons, 2010.
PEREIRA, J. S.; et al. Uma análise da participação das mulheres nos cursos Técnico em Informática e Ciência da Computação do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 2020, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2020.
SAX, L. J.; KANNY, M. A.; RIGGERS-PIEHL, T. A.; WHANG, H.; PAULSON, L. N. "But I'm Not Good at Math": The Changing Salience of Mathematical Self-Concept in Shaping Women's and Men's STEM Aspirations. Research in Higher Education, v. 56, n. 8, p. 813-842, 2015.
SEVILHA, N.; et al. Participação feminina nos cursos de computação nas instituições de ensino de Passos-MG. Revista de Gestão e Secretariado, v. 14, n. 10, p. 17395–17412, 2023.
SILVA, J.; OLIVEIRA, L.; SILVA, A. Meninas na Computação: uma análise inicial da participação das mulheres nos cursos de Sistemas de Informação do estado de Alagoas. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 444-452. DOI: 10.5753/wei.2019.6649.
SILVA, M.; OLIVEIRA, J.; SANTOS, A.; PEREIRA, L. Meninas na Computação: uma análise inicial da participação das mulheres nos cursos de Sistemas de Informação do estado de Alagoas. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI 2021), 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 50-59.
SILVA, M. S. da; SILVA, A. do S. da; BRITO, S. R. de. A participação feminina nos cursos de computação do estado do Pará: avanços e desafios. Colloquium Exactarum, v. 9, n. 1, p. 01-14, jan./mar. 2017. DOI: 10.5747/ce.2017.v09.n1.e180.
SOUZA, T. P. A desigualdade de gênero no campo da tecnologia da informação. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO, 11., 2017. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2017.
TYMPAS, A.; et al. Constructing gender and technology in advertising images. In: MISA, Thomas J. (org.). Gender Codes: Why Women Are Leaving Computing. Hoboken: John Wiley & Sons, 2010. p. 73-99.
Published
2025-07-20
How to Cite
ROCHA, Lívia Evily de A.; CASTRO, Ana Carolina X.; COSTA, Camille R.; SOUSA, Lis L.; GONZALEZ, Maria Luísa G..
Investigating Women's Enrollment and Retention in the Computer Science Program at UESB: An Analysis of the Last 10 Years. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 35-46.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.8150.
