Building Process Bases Curriculum Reference at an Educational Institution

Abstract


The article presents the constructing process of a Bases Curriculum. A reference model that pretends to be adopted as a bias to future reformulations in the course’s classes offered by an educational institution. It provides future professionals with a path appropriation of new knowledge, with constant stimulus to research, building knowledge and the use creatively intelligence and sensitivity. The interaction is a fundamental pillar in the elaboration of a curriculum that meets the longings of the current changing world. Establish cooperative relations between the different educational institutions, both national and international, as well as other organizations, open to a globalized environment, consequently favoring the existence of a field directed applicated to absorb learning. In this perspective, the challenge is to build a curriculum that meets both government guidelines, in view of the need for curricular changes that arise due to reforms in legislation and public policies, regarding the formation of the graduate, the objectives of a specific course, and in compliance with the requirements of the world of work, regional councils, while still considering the skills of areas such as engineering and computing. The results presented are based on the identification of the minimum set of essential knowledge groups required by the institution, in order to maximize compliance with the guidelines presented in the profile of the graduate and objective of the courses, derived from the curricular guidelines and national catalog of courses. The continuity of an educational institution permeates a constant believe in the transformation of realities. The importance of education for the healthy and integral development of the human society.
Keywords: Bases Curriculum, Essential Knowledge, Computer Science

References

Brasil. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Instrução Normativa No. 002 de 14 de maio de 2019.

Brasil. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Plano de Desenvolvimento Institucional 2019-2023.

Arih Lewy. The International Encyclopedia of Curriculum. Tel Aviv.,1991. Ed. Pergamon.

Antonio Carrilho Ribeiro. Desenvolvimento Curricular. 1993. Lisboa. Texto Editora.

Tomaz Tadeu da Silva. Documentos de Identidade: uma introdução às Teorias do currículo. 2016. 3ª. Edição. Belo Horizonte. Autêntica Editora.

Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares para os Cursos de Graduação. Acessado em novembro em 2020. http://www.portal.mec.gov.br/component/content/

Sociedade Brasileira de Computação. Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação 2017. Acessado em janeiro de 2021. [link].

Mariângela G. Setti, Maria Claudia F.P. Emer, Marilia A, Amaral, Luiz Ernesto Merkle, Marcelo Mikosz Gonçalves. Proposta de Flexibilização Curricular do Curso de Sistema de Informação ofertado pela UTFPR- Curitiba. 2014. Apresentado no Workshop de Educação em Educação. https://csbc.sbc.org.br/2014/wei.

Rogério Cardoso. Sistematização da Elaboração da Matriz Curricular de um Curso de Sistemas de Informação: a metodologia dos perfis. 2015. Apresentado no Workshop de Educação em Educação. https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/article/view/10258.

Marise Ramos. Possibilidade e Desafios na organização do Currículo Integrado. Ensino Médio Integrado: Concepção e Contradições. 2005. São Paulo. 106-127.

Brasil. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Resolução No. 37 de 08 de maio de 2018.

Edgar Morin. A via para o futuro da humanidade. Tradução de Edgard de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2013.
Published
2022-04-24
MATOS, Jussara Pimenta; MARTINS, Teresa Helena Buscato. Building Process Bases Curriculum Reference at an Educational Institution. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 2. , 2022, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 207-212. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2022.19215.