A Computing Teaching Resource for Children on Learning Style-Based.
Abstract
The teaching of Computing in Basic Education is permeated by different challenges, including teaching resources that meet the specific needs of students. In this article, we propose a resource called "Caça ao Conhecimento" (Knowledge Hunt), which incorporates skills from the 6th year of elementary school provided for in the Computing supplement to the BNCC and takes into account students' learning styles. For its development, field research was carried out at a Technology Unit that serves municipal schools and the surrounding community with Computing and Technology courses. The data collected made it possible to understand the needs of the target audience and guided the design of the proposed resource. Design Thinking techniques were also applied and Felder-Silverman's learning styles were incorporated into the proposal. The resulting resource has unplugged activities and its non-linearity gives teachers and students autonomy in developing Computing skills, especially Computational Thinking.
References
MEC. Normas sobre Computação na Educação Básica –Complemento à BNCC 2019. Disponível em: [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Tim Bell, Ian H. Witten and Mike Fellow. 2015. An enrichment and extension programme for primary-aged students. Disponível em: [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Valente, José Armando, and Fernando José De Almeida.
Eduardo O C Chaves.TECNOLOGIA E EDUCAÇÃO: O FUTURO DA ESCOLA NA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO. 1998. Disponível em: [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Santana A, B. L.; Araújo, L. G. J.; Bittencourt, R. A. Computação e Sociedade : Livro do Professor. Feira de Santana: Edição do Autor, 2020. 150p. ISBN 978-65-901321-6-1. Disponível em: [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Santana, B. L.; Araujo, L. G. J.; Bittencourt, R. A. Computação e Sociedade: Uma Proposta de Educação em Computação para o Oitavo Ano do Ensino Fundamental II. 2020. Disponível em: [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Hwang, Dae-Yeop, and Robin K. Henson. A Critical Review of the Literature on Kolb 's Learning Style Inventory with Implications for Score Reliability. 2002. Disponível em [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
BEACHAM, N. A. et al. Media Combinations and Learning Styles: A Dual Coding Approach. 2002.Disponível em [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Capraro, Robert M.Capraro, Mary Margaret. Myers-briggs type indicator score reliability across: Studies a meta-analytic reliability generalization study. Educational and Psychological Measurement, v. 62, n. 4, p. 590-602, 2002.Disponível em [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Imagem Felder-Silverman. Jorge, Antonio e Hugo. São Paulo, Brazil Disponível em DOI: 10.1590/S0034-75902013000500005
Sobrinho, M. C.; Lima, C., P. Captação De Sinais Corporais E Sua Relação Com A Emoção Na Aprendizagem. Revista Sodebras, v. 14, n. 168, p. 5-10, dez. 2019.. Disponível em: [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Shannon, E., & David, S. B. (2012). Learning style and its importance in Education. Disponível em: [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Adkins, D., & Guerreiro, M. (2018). Learning styles: Considerations for technology enhanced item design. British Journal of Educational Technology, 49(3), 574–583. Disponível em: DOI: 10.1111/bjet.12556. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Felder, R., Silverman, L.: Learning and Teaching Styles.1988. Disponível em: [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Graf, S; Violada, S. R; Leo, T; Kinshuk. In-depth analysis of the Felder-Silverman learning style dimensions. Journal of Research on Technology in Education, v. 40, n. 1, p. 73-93, 2007. Disponível em: [link] Acesso em Acesso em 10 de outubro. 2023.
Kolb, D. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1984. 256 p. Disponível em: [link] Acesso em 10 de outubro. 2023.
Kayes, D. C. Experiential learning and its critics: preserving the role of experience in management learning and education. Academy of Management Learning & Education, v. 1, n. 2, p. 137-149, 2002.Disponível em: [link] Acesso em 10 de outubro. 2023.
Ramos, C. Material didático - Caça ao conhecimento. 2023 Disponível em: [link]
de Araújo, M. A. L. (1999). ABORDAGEM HOLÍSTICA NA EDUCAÇÃO. Sitientibus,1999. Disponível em: [link] Acesso em 10 de outubro. 2023.
Wing, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM. 2006. Disponível em [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Romiszowski, A.; Romiszowski, L.Retrospectiva e Perspectivas do Design Instrucional e Educação a Distância: análise da literatura. 2005. Disponível em [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Werlich, C., Torrá, L. F., Crema, C., Gasparini, I., & Kemczinski, A. (2019, Novembro). Objetos de Aprendizagem Plugados e Desplugados: um estudo de caso com ordenação alfabética. Disponível em [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Pelizzari, Adriana, et al. Moreira, M.A. O que é, afinal, aprendizagem significativa?. 2012. Disponível em [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Aguiar, J. J. B. (2023, August). Ética em Computação: uma experiência de ensino-aprendizagem durante a pandemia. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação (pp. 88-99). SBC.Disponível em [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Zanetti, H. A. Borges, M. A., Ricarte, I. L. A Teoria de Aprendizagem Significativa no Ensino de Programação: um Mapeamento Sistemático da Literatura. 2022.Disponível em [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
Lyra, K., & Isotani, S. Impacto do uso de infográficos como materiais de aprendizagem e suas correlações com satisfação, estilos de aprendizagem e complexidade visual. 2017. Disponível em [link]. Acesso em 10 de outubro. 2023.
