Serious Game inspired by Arcades as a pedagogical alternative for the Pre-university preparation

  • Luís Antônio Scarabelot Fiabani UFSC
  • Diva Moreira de Souza Hennemann UFSC
  • Arthur Bauer Cardoso UFSC
  • Patrícia Jantsch Fiuza UFSC
  • Fabrício Herpich UFRGS

Abstract


Introduction: One of the main means of entrance to universities is through entrance exams. Due to their relevance, students often face fear of failure, stress, and learning difficulties during the preparation phase. In this regard, the inclusion of educational games shows promise by allowing greater student engagement and stimulating dynamic knowledge acquisition. Thus, this article explores the prototyping of an instructional game aimed at applying this alternative methodology in pre-university courses. Objective: To present the development process of the serious game FlipUFSC, which aims to make pre-university study more engaging while assisting educators with student performance feedback. Methodology: The FlipUFSC game is structured based on Design Science Research methodology and applies the MEGAA+ model for validation. Expected Results: The project is currently in the tool development stage, having completed documentation, requirement delineation, and partial screen prototyping. Upon artifact completion, it is expected to provide an alternative pedagogical tool that supports prospective students in achieving access to higher education.

Keywords: Design Science Research (DSR), Education, Gamification, Instructional Game, Learning

References

AWS. O que é uma estrutura? — Explicação da estrutura em programação e engenharia — AWS. Disponível em: [link]. Acesso em: 6 mar. 2025.

Compto, G. P. (2023). Aprendizagem baseada em jogos digitais. In: BERNHARD, Rafael; OLIVEIRA, Raimundo Correa de; FREITAS, Silvia Regina Sampaio (Orgs.). Serious Games - do lúdico à educação. 1. ed. Ponta Grossa: Atena Editora. Capítulo 2, p. 20-36. DOI: 10.22533/at.ed.3452311042.

Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. [S. l.]: Brasil, 1988. Disponível em: [link]. Acesso em: 4 mar. 2025.

Daolio, C. C. and Neufeld, C. B. (2017). Intervenção para stress e ansiedade em pré-vestibulandos: estudo piloto. In Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 18, n. 2, p. 129-140. DOI: 10.26707/1984-7270/2017v18n2p129.

Flausino, J. N. and Ladislau, T. (2024). Gamificação é Jogo? Uma análise de seu uso como ferramenta didática. In Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGAMES), p. 166–172. Disponível em: [link].

Klettemberg, J. S. and Nunes, F. B. (2023). Gamificação e ansiedade de teste: considerações sobre as avaliações escolares. In Revista Tecnologias Educacionais em Rede (ReTER), v. 4, n. 1, p. e4/1–22. Disponível em: [link].

Leone, F. R.; Pinto, C. G. de C.; Rocha, F. R. da; Barros, M. C. (2023). Evolução dos jogos na educação. In: Bernhard, Rafael; Oliveira, Raimundo Correa de; Freitas, Silvia Regina Sampaio (Orgs.). Serious Games - do lúdico à educação. 1. ed. Ponta Grossa: Atena Editora, 2023. Capítulo 1, p. 1-19. Disponível em: [link].

Marques, L. S.; Coelho, M. da S.; Sousa, V. M. de; Braga, M. L. (2019). FlipENEM: Uma Plataforma em Fliperama com Questões do ENEM. In: 6º Simpósio de Integração Científica e Tecnológica do Sul Catarinense – SICT-Sul. p. 436 - 442. Disponível em: [link].

Panosso, M. G.; Souza, S. R. de; Haydu, V. B. (2015). Características atribuídas a jogos educativos: uma interpretação Analítico-Comportamental. In Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, n. 2, p. 233–242. Disponível em: [link]

Peffers, K. et al. (2007). A design science research methodology for information systems research. In Journal of Management Information Systems, v. 24, p. 45-77. DOI: 10.2753/MIS0742-1222240302.

Pereira, D. R.; Rocha, L. B. (2023). O Uso De Jogos Digitais Como Ferramenta De Aprendizagem. In Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGAMES), p. 858–868. Disponível em: [link].

Petri, G.; Gresse Von Wangenheim, C.; Borgatto, A. (2019). MEEGA+: A Method for the Evaluation of Educational Games for Computing Education. In Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGAMES), p. 1384-1387. Disponível em: [link].

Piaget, J. (1964). Seis estudos de psicologia. Trad. Maria Alice Magalhães D’Amorim e Paulo Sérgio Lima Silva. Rio de Janeiro: Forense.

Schönhofen, F. de L. et al. (2020). Transtorno de ansiedade generalizada entre estudantes de cursos de pré-vestibular. In Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 69, p. 179–186. Disponível em: [link].
Published
2025-09-30
FIABANI, Luís Antônio Scarabelot; HENNEMANN, Diva Moreira de Souza; CARDOSO, Arthur Bauer; FIUZA, Patrícia Jantsch; HERPICH, Fabrício. Serious Game inspired by Arcades as a pedagogical alternative for the Pre-university preparation. In: EDUCATION TRACK – SHORT PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 14. , 2025, Salvador/BA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 108-114. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2025.9769.