AnyLattes: An Application for Continuous Assessment of Lattes Curriculum Information

  • Alex Carlos Saraiva Cirilo UFPA
  • Isadora Mendes dos Santos UFPA
  • Marcelle Pereira Mota UFPA

Resumo


Context: With the advancement of technology, process automation becomes increasingly necessary, especially for data analysis and organization of information for decision making. Problem: The Process of obtaining scores from conferences and journals within publications in Lattes Curriculum demands a lot of time and manual work, in addition to the need for analysis to be done jointly at universities due to the way in which capes evaluates postgraduate programs. Solution: AnyLattes – An application for automation, data extraction and organization of information from the Lattes Curriculum to assist in the evaluation of postgraduate programs, in addition to serving as a basis for filling out the Sucupira platform. SI Theory: This work is influenced by Organizational Information Processing Theory, where organizations need quality information to deal with environmental uncertainty and improve their decision making. Method: The research has a prescriptive nature along with the evaluation carried out through proof of concept, in addition to the qualitative approach for analyzing the results. Summary of results: In the experiments carried out, AnyLattes showed optimization in the data extraction routine and organization and grouping of information for analysis of postgraduate programs in comparison to commonly used means. Contributions and Impact in the IS area: The contribution is to enable an application focused on optimizing, organizing and grouping information extracted from Lattes Curriculum for postgraduate programs, have a view of the entire program and proceed with consistent data in their decision making.
Palavras-chave: Lattes curriculums, automation software, extraction, analysis

Referências

CAPES. 2019. Relatório do Qualis Periódicos e Eventos Científicos. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 de abril de 2023.

Ana Paula de Andrade. 2019. O que é Flask? Disponível em: [link]. acesso em: 16 de outubro de 2023.

Insight Lab Science Lab Laboratório de Pesquisa em Ciência de Dados na Universidade Federal do Ceará. 2019. Por que o Python é a Linguagem mais adotada na área de Data Science ? Disponível em: [link]. acesso em: 16 de outubro de 2023.

Guilherme Eiji Enomoto Hantani. 2022. FastLattes: Uma ferramenta para extração de dados acadêmicos de currículos Lattes. Disponível em: [link]. Acesso em : 06 de maio de 2023.

Andrei L. 2023. Desvendando o Bootstrap: O Que É e Como Usar? Disponível em: [link]. acesso em: 16 de outubro de 2023.

J. P. Mena-Chalco and R. M. Cesar Junior. 2013. Prospecção de dados acadêmicos de currículos Lattes através de scriptLattes. In Bibliometria e Cientometria: reflexões teóricas e interfaces (pp.109-128), Maria Cristina Piumbato Innocentini Hayashi and Jacqueline Leta (Eds.). São Carlos: Pedro & João.

Nabor Mendonça. 2023. QLattes, Extensão do Chrome que automaticamente classifica os artigos em periódicos identificados nas páginas dos CVs da Plataforma Lattes do CNPq, de acordo com o Qualis da CAPES. [link], acesso em: 13 de maio de 2023.

Ministério da Educação. 2013. História e Missão CAPES. Disponível em: [link]. Acesso em: 15 de outubro de 2023.

Pedro Arcanjo. 2014. Capes Lança Plataforma Sucupira para gestão da pós graduação. Disponível em: [link]. Acesso em: 15 de outubro de 2023.

Plotly. 2023. Plotly Python Overview. Disponível em: [link]. acesso em: 16 de outubro de 2023.

Adenilso Simão. 2021. APOEMA-PG: Sistema de apoio estratégico à medição e análise da Pós Graduação. Disponível em: [link], acesso em: 17 de agosto de 2023.

SQLite. 2023. About SQLite. Disponível em: [link]. acesso em: 16 de outubro de 2023.

M Thiollent. 1988. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez.

Fábio Alex Mendes Campos Vasconcelos. 2019. LattesPlan: Uma Ferramenta para Extração e Organização de Informações de Currículos Lattes. Disponível em: [link], acesso em: 15 de abril de 2022.
Publicado
19/05/2025
CIRILO, Alex Carlos Saraiva; SANTOS, Isadora Mendes dos; MOTA, Marcelle Pereira. AnyLattes: An Application for Continuous Assessment of Lattes Curriculum Information. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS DE INFORMAÇÃO (SBSI), 21. , 2025, Recife/PE. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 439-448. DOI: https://doi.org/10.5753/sbsi.2025.246529.

Artigos mais lidos do(s) mesmo(s) autor(es)

1 2 > >>