Uma Proposta de Aplicação para Acompanhamento da Evasão em Trabalhos de Conclusão de Curso
Abstract
School dropout in higher education is a phenomenon that often occurs related to the non-fulfilment of expectations and reflects various causes from the social, economic, political and cultural viewpoint, having a great negative impact on educational institutions. The Final Course Project (FCP) consists of planning preliminary studies on a theme of the course completion work chosen by the student, the elaboration of their project of FCP activities, allowing the student to contact research practices, and the production of a final document. This work aims to present the idea of an application to help the analysis of data on student school dropout in the FCP curricular activity of undergraduate courses.
References
Andriola, W. B., Andriola, C. G., and Moura, C. P. (2006). Opiniões de docentes e de coordenadores acerca do fenômeno da evasão discente dos cursos de graduação da universidade federal do ceará 10 (ufc). Avaliação Políticas Públicas Educação, 14(52):365–382.
Botelho, K., Pestana, M. C., Ribeiro, A., Amorim, A. M., and Vieira, V. (2023). Tccfun: Uso de gamificação como apoio à autogestão e motivação em trabalhos de conclusão de curso. In Anais do XVIII Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos, pages 113–126, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
BRASIL (1996). Ldbe - lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996 artigo 21 da lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996 -. Acesso: 07-06-2023.
Carmo, , Gasparini, I., and Oliveira, E. (2022). Identificação de trajetórias de aprendizagem em um curso de graduação e sua relação com a evasão escolar. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 323–333, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Castro, C. M. (2002). Memórias de um orientador de tese: um autor relê sua obra depois de um quarto de século. In Bianchetti, L. and Machado, A. M. N., editors, A Bússola do Escrever: Desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. UFSC/ Cortez, São Paulo.
Dicio, D. O. d. P. (2023). Evasão. [link]. Acesso: 08-05-2023.
Fritsch, R., Rocha, C. S. d., and Vitelli, R. F. (2015). A evasão nos cursos de graduação em uma instituição de ensino superior privada. Revista Educação em Questão, 52(38):81–108.
Fritsch, R., Vitelli, R. F., and Rocha, C. S. (2019). A evasão em disciplinas de cursos de graduação: fatores intervenientes. Revista Internacional de Educação Superior, 6.
Gilberto, I. J. L. and de Lima Neto, C. V. (2012). O trabalho final (tcc) no curso de ciências da computação na percepção de professores orientadores. Pesquisa em Pós-Graduação – Série Educação, 9.
Li, Q. (2021). Embodying Data. Springer Singapore.
Manhães, L., da Cruz, S., Costa, R., Zavaleta, J., and Zimbrão, G. (2012). Identificação dos fatores que influenciam a evasão em cursos de graduação através de sistemas baseados em mineração de dados: Uma abordagem quantitativa. In Anais do VIII Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação, pages 284–295, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Martinho, V. R. D. C., Nunes, C., and Minussi, C. R. (2013). An intelligent system for prediction of school dropout risk group in higher education classroom based on artificial neural networks. In 2013 IEEE 25th International Conference on Tools with Artificial Intelligence, pages 159–166.
MEC (2022). Parecer cne/ces 146/2002. [link]. Acesso: 07-06-2023.
Santos, C. H., Martins, S., and Plastino, A. (2021). É possível prever evasão com base apenas no desempenho acadêmico? In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 792–802, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Saraiva, J. O. (2019). A evasão no curso de licenciatura em computação na universidade federal rural da amazônia campus capitão poço trabalho de conclusão de curso (graduação em licenciatura em computação) - universidade federal rural da amazônia, capitão poço. [link]. Acesso: 07-06-2023.
Silva, R., F., B. A., de Fátima Ferreira, M., Santos, I., and Andrade, R. (2021). Evasão em computação na ufc sob a perspectiva dos alunos. In Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação, pages 338–347, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Sommerville, I. (2011). Engenharia de software. Pearson Prentice Hall.
Sorrentino, R. N. G. d. O., Mesquita, R. d. R. d., and Esteves, M. A. S. (2017). Desafios na elaboração do trabalho de conclusão de curso: Perspectiva do graduando. Revista Eletrônica de Ciências Humanas, Saúde e Tecnologia da Faculdade Serra da Mesa (FaSeM), 6(1):59–73.
Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1):89–125.
UFC (2017). Regulamento de trabalho de conclusão de curso.
UFC (2022). Projeto pedagógico de curso. Curso de Ciência da Computação. Bacharelado. Atualizado em 2022.
