Análise do Laboratório Remoto de Robótica Educacional (LERO) como Ferramenta de Ensino e Aprendizagem de Introdução à Programação

  • Crijina Flores IFBA
  • Railane Santos FAINOR
  • Stenio Araújo UESB

Abstract


This work describes the feasibility study about the insertion of the Laboratório Remoto de Robótica Educacional (LERO) to complement the teaching and learning of programming logic. The research was carried out in two stages: in the first stage, the class was divided into groups and performed an activity using LERO; In the second stage, four students performed the same activity and evaluated the platform individually. The data obtained through questionnaires and interviews were presented in a descriptive and quantitative manner. It was found that LERO, although presenting some limitations, can act as a complementary tool in the teaching of Computer Programming

References

BINI, E. M.; KOSIANSKI, A.; O Ensino de Programação de Computadores em um ambiente criativo e motivador. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, p. 2, 2009, Florianópolis. Disponível em: <http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/675.pdf>. Acesso em: 05 mai. 2016.

CARDOSO, D. C.; TAKAHASHI, E. K. Experimentação remota em atividades de ensino formal: um estudo a partir de periódicos Qualis A. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, vol. 11, n. 3, p. 187,2011. Disponível em: <http://nutec.ufu.br/experimentos/artigos/RBPEC11-3-2011.pdf>. Acesso em: 20 out. 2015.

FLORES, C. C.; Lero: Um Laboratório Remoto de Robótica Educacional Extensível e Adaptável. 2015. 137 f. Dissertação de Mestrado Universidade Salvador – UNIFACS, Salvador, 2015.

PINTO, M. de C.; Aplicação de arquitetura pedagógica em curso de robótica educacional com hardware livre. 2011. 158f. Dissertação de Mestrado Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

PIROLA, N. A. (org.) Ensino de ciências e matemática, IV: temas de investigação [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. 244 p. ISBN 978-85-7983-081-5. Disponível em: <http://books.scielo.org/id/bpkng/pdf/pirola-9788579830815-11.pdf>. Acesso em: 07 jun. 2017.

SIEVERS JUNIOR, F.; GERMANO, J. S. E.; OLIVEIRA, J. M. P.; PANCCIONI, B.; MORZELLI, N. V.; MAFRA, T. WebLab um laboratório de acesso remoto controlado através da Internet. Um estudo de caso na Logística. Instituto Tecnológico de Aeronáutica, São Paulo. Disponível em: <http://www.fatecguaratingueta.edu.br/fateclog/artigos/Artigo_47.PDF>. Acesso em:10 mar. 2016.
Published
2017-10-27
FLORES, Crijina; SANTOS, Railane; ARAÚJO, Stenio. Análise do Laboratório Remoto de Robótica Educacional (LERO) como Ferramenta de Ensino e Aprendizagem de Introdução à Programação. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 23. , 2017, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017 . p. 127-136. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2017.127.