The Inverted Classroom as an Experimental Model for Continuous Education: Framing of High School Teachers
Abstract
This article is the result of the application of an experimental model of continuing teacher education based on the inverted classroom (SAI). The presented excerpt brings a comparative analysis of the experience, from the point of view of the theoretical references studied and the teachers' conceptions before the course and after, with emphasis on the contributions for the incorporation in the pedagogical practice. Fifteen (15) teachers who work in high school at a state public school participated in the training. The course was developed in a hybrid format, supported by SAI's own strategies, with a view to understanding and effective reflection of its use integrated with digital technologies. At the end of the training, the teachers were satisfied with the course proposal, intending to use the SAI in the classes of their subjects and suggested an expansion with a focus on deepening the active methodologies.
References
Bacich, Lilian e Moran, José. (2018) “Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática”. Porto Alegre: Penso.
Bergmann, Jonathan e Sams, Aaron. (2016) “Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem”. Trad. Afonso Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: LTC.
Candau, Vera M. (2018) “Oficinas pedagógicas de Direitos Humanos”. Petrópolis: Vozes.
Gatti, Bernadete A. e Barreto, Elba S. de S. (2009) “Professores do Brasil: impasses e desafios”. Brasília: UNESCO.
Guimarães, Felipe T. et al. (2018) “Métodos ativos de ensino aliados com tecnologia para a prática de ensino: um relato de experiência”. VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE). Anais do XXIV Workshop de Informática na Escola. p. 333-342. Fortaleza: WIE, DOI: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.333.
Imbernón, Francisco. (2011) “Formação Docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza”. 9 ed. São Paulo: Cortez.
Libâneo, José C. (2011) “Adeus professor, Adeus Professora? Novas exigências educacionais e profissão docente”. 13 ed. São Paulo: Cortez.
Minayo, Maria C. de S., Assis, Simone G. e Souza, Edinilsa R. (2010) “Avaliação por triangulação de métodos: Abordagem de programas sociais. 3a reimpressão”. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz.
Morán, J. (2015) Mudando a educação com metodologias ativas. In: Souza, C. A. de. e Morales, O. E. T. (Orgs.). “Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens”. Ponta Grossa, PR: Foca Foto-PROEX/UEPG, p.15-33.
Thiollent, Michel. (2011) “Metodologia da pesquisa-ação”. 18. ed. São Paulo: Cortez.
Valente, José Armando. (2014) “Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida”. Educar em Revista, Curitiba, n. 4, p. 79-97.
Veiga, Ilma P. A. (2012) Docência como atividade profissional. In: Veiga, Ilma P. A. e D’Ávila, Cristina (Org.). “Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas”. Campinas: Papirus.
