Exploring Digital Interaction: Assistive Technology and Learning for Students with SMA Type 1

  • Luciana C. L. de Faria Borges UFMT
  • Simone G. Dombroski UFMT

Abstract


This study investigated the effectiveness of Assistive Technology, focusing on digital communication boards, in the context of Home Pedagogical Assistance (HPA) for a student with Spinal Muscular Atrophy (SMA) Type 1. The study employed a qualitative approach, utilizing action research and the case study method. Seven participants were involved in the research, including the student, family members, teachers, and healthcare professionals. The results highlighted the importance of these technologies in promoting inclusion, facilitating communication, increasing the student's engagement, and contributing to her academic and social development.

References

BRUSCATO, Andrea Cristiane Maraschin. Uso de TICs amplia a inclusão de alunos hospitalizados: Reflexões e perspectivas para o ensino-aprendizagem.In: KOCHHANN, A.; SOUZA, J. O.; OLIVEIRA, H. M.(Orgs.): Ensino e Educação: Práticas, desafios e tendências. Campina Grande: Licuri, 2023, p. 79-91. Disponível em: [link]. Acesso em: 2 fev. 2024.

INAME. Atrofia Muscular Espinhal: entender, cuidar e viver: Um guia para famílias e profissionais. Farol Editora, f. 128, 2020. 128 p.

MANZINI, Eduardo José; DELIBERATO, Débora; ESPECIAL, Brasil. Secretaria de Educação. Portal de ajudas técnicas: equipamento e material pedagógico especial para educação, capacitação e recreação da pessoa com deficiência física: recursos para comunicação alternativa, f. 24. 2005. 47 p.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Classe Hospitalar e Atendimento Pedagógico Domiciliar: Estratégias e Orientações. portal.mec.com.br. Brasília, 2002. 38 p. Disponível em: [link]. Acesso em: 23 abr. 2024.

MORAES, Fernando C. C. et al. Serviço de Atendimento Educacional em Ambiente Hospitalar e Domiciliar. AVAUFMS, 2021.Disponível em: Curso: Serviço de Atendimento Educacional em Ambiente Hospitalar e Domiciliar ([link]). Acesso em: 13 de set. 2023.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. Nvo Hamburgo: Editora Feevale, v. 2, 2013. 277 p. Disponível em: [link]. Acesso em: 28 jan. 2024.

ROCHA, Maira Gomes de Souza da; PLETSCH, Márcia Denise. Comunicação Alternativa como Instrumento Externo de Compensação: possibilidades para a aprendizagem de alunos com múltiplas deficiências. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 4, n. 1, p. 174-185, 16 03 2018. DOI: 10.12957/riae.2018.32774. Disponível em: [link]. Acesso em: 23 abr. 2024.

SILVA, Leonardo Souza; BARBOSA, Josilene Souza Lima; MELO, Flávia Matos . Tecnologia, Mídias e Educação. In: EDUCAÇÃO E CONTEMPORÂNEIDADE, n. 14. 2020. 8 ed. Anais [...] São Cristóvão/SE, 2020. 13 p.
Published
2024-10-07
BORGES, Luciana C. L. de Faria; DOMBROSKI, Simone G.. Exploring Digital Interaction: Assistive Technology and Learning for Students with SMA Type 1. In: HCI IN PRACTICE - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON HUMAN FACTORS IN COMPUTATIONAL SYSTEMS (IHC), 23. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 76-80. DOI: https://doi.org/10.5753/ihc_estendido.2024.243687.

Most read articles by the same author(s)