Human-Data Interaction in Brazil: Pathways to Literacy, Explainability, and Usable Privacy
Abstract
Introduction: Human-data interaction in Brazil faces complex challenges related to data literacy, explainability of artificial intelligence systems, and usable privacy, which limit user autonomy, inclusion, and trust. Objective: This paper analyzes the current scenario and proposes integrated strategies aligned with the GranDIHC-BR Grand Challenge 5 (GC5), focusing on promoting informational justice and strengthening citizen agency. Methodology or Steps: Through a critical literature review, analysis of recent national initiatives, and strategic proposal, the study emphasizes educational, participatory approaches and contextualized public policies. Expected Results: It is expected to foster the development of practices that expand data literacy, improve contextualized explainability, and make privacy truly usable, strengthening the ethical and critical relationship between humans and data.
References
Brito, L. S., França, J. B. dos S., & Vivacqua, A. S. (2024b). Literacia de dados para o ensino básico: pensando currículo em um Brasil progressivamente datificado. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pp. 1143–1154. SBC.
Chini, B. R., Barreira, M. I. J. S., & Moreiro-González, J. A. (2025). Competência em informação sobre proteção de dados pessoais: estudo à luz da Lei Geral de Proteção de Dados (LGPD) no Brasil e da General Data Protection Regulation (GDPR) na Europa. Páginas a&b: arquivos e bibliotecas, pp. 74–90.
Coleti, T. A., Divino, S. B. S., Salgado, A. L., Zacarias, R. O., Saraiva, J. A. G., Gonçalves, D. A., Morandini, M., & Santos, R. P. (2024). GranDIHC-BR 2025-2035 GC5: Human-Data Interaction, Data Literacy and Usable Privacy. In Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, pp. 1–24.
Coutinho, G. et al. (2024). Ia no brasil: uma análise da estratégia brasileira de inteligência artificial. [link]. Acesso em: 11 ago. 2025.
Cunha, P., Low, M. M., Santos, A. A., & Cândido, A. C. (2024). Competência informacional para uso de dados abertos: tendências e perspectivas. Em Questão, 30: e136545.
D’Oliveira, N. P. C. & Cunha, F. J. A. P. (2024). Lei Geral de Proteção de Dados (LGPD): a relação entre as políticas e os regimes de informação. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 22: e024015.
Goktas, P. (2024). Ethics, transparency, and explainability in generative AI decision-making systems: A comprehensive bibliometric study. Journal of Decision Systems, pp. 1–29.
Machado, H. C. & Silva, S. (2024). Desafios sociais e éticos da inteligência artificial no século XXI. UMinho Editora.
