Human-Data Interaction in Brazil: Pathways to Literacy, Explainability, and Usable Privacy

Abstract


Introduction: Human-data interaction in Brazil faces complex challenges related to data literacy, explainability of artificial intelligence systems, and usable privacy, which limit user autonomy, inclusion, and trust. Objective: This paper analyzes the current scenario and proposes integrated strategies aligned with the GranDIHC-BR Grand Challenge 5 (GC5), focusing on promoting informational justice and strengthening citizen agency. Methodology or Steps: Through a critical literature review, analysis of recent national initiatives, and strategic proposal, the study emphasizes educational, participatory approaches and contextualized public policies. Expected Results: It is expected to foster the development of practices that expand data literacy, improve contextualized explainability, and make privacy truly usable, strengthening the ethical and critical relationship between humans and data.

Keywords: data literacy, explainability, usable privacy, human-data interaction, informational justice

References

Brito, L., França, J., Dias, A., & Vivacqua, A. (2024a). Mapeando iniciativas de literacia de dados em favelas do Rio de Janeiro e regiões vizinhas. In Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos (SBSC), pp. 157–166. SBC.

Brito, L. S., França, J. B. dos S., & Vivacqua, A. S. (2024b). Literacia de dados para o ensino básico: pensando currículo em um Brasil progressivamente datificado. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pp. 1143–1154. SBC.

Chini, B. R., Barreira, M. I. J. S., & Moreiro-González, J. A. (2025). Competência em informação sobre proteção de dados pessoais: estudo à luz da Lei Geral de Proteção de Dados (LGPD) no Brasil e da General Data Protection Regulation (GDPR) na Europa. Páginas a&b: arquivos e bibliotecas, pp. 74–90.

Coleti, T. A., Divino, S. B. S., Salgado, A. L., Zacarias, R. O., Saraiva, J. A. G., Gonçalves, D. A., Morandini, M., & Santos, R. P. (2024). GranDIHC-BR 2025-2035 GC5: Human-Data Interaction, Data Literacy and Usable Privacy. In Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, pp. 1–24.

Coutinho, G. et al. (2024). Ia no brasil: uma análise da estratégia brasileira de inteligência artificial. [link]. Acesso em: 11 ago. 2025.

Cunha, P., Low, M. M., Santos, A. A., & Cândido, A. C. (2024). Competência informacional para uso de dados abertos: tendências e perspectivas. Em Questão, 30: e136545.

D’Oliveira, N. P. C. & Cunha, F. J. A. P. (2024). Lei Geral de Proteção de Dados (LGPD): a relação entre as políticas e os regimes de informação. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, 22: e024015.

Goktas, P. (2024). Ethics, transparency, and explainability in generative AI decision-making systems: A comprehensive bibliometric study. Journal of Decision Systems, pp. 1–29.

Machado, H. C. & Silva, S. (2024). Desafios sociais e éticos da inteligência artificial no século XXI. UMinho Editora.
Published
2025-09-08
PEREIRA, Ronilson W. S.; SERUFFO, Marcos; FIGUEIREDO, Karla. Human-Data Interaction in Brazil: Pathways to Literacy, Explainability, and Usable Privacy. In: POSITION PAPERS - GRANDIHCBR 2025-2035 - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON HUMAN FACTORS IN COMPUTATIONAL SYSTEMS (IHC), 24. , 2025, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 344-349. DOI: https://doi.org/10.5753/ihc_estendido.2025.16136.