Adapting the interactions 500 to teach organic chemistry to deaf students and listeners: an experience report
Abstract
Chemistry teaching presents many challenges. Most students consider it a complex and abstract science theme, making learning difficult. In the context of deaf students, these challenges are even more significant since most of the teaching methodologies focus on the hearing public. Games present themselves as promising tools to minimize these problems. The literature points out the existence of several digital games to teach Chemistry, however, there is still an inexpressive amount of games translated for the deaf. In this context, our study reports the development and evaluation of an adapted version of the game Interactions 500 to teach Organic Chemistry to deaf and hearing students.
References
Avelar, M. T. F. and de Souza Freitas, K. P. (2016). Português como segunda língua: Dificuldades encontradas pelos surdos. Revista Sinalizar, 1(1):12–24.
Batista, S. M. (2021). Estudo empírico: A aprendizagem cooperativa.
Bellou, I., Papachristos, N. M., and Mikropoulos, T. A. (2018). Digital learning technologies in chemistry education: A review. Digital technologies: Sustainable innovations for improving teaching and learning, pages 57–80.
Benassi, C. A. (2014). Da lei n. 10.436 de 24 de abril de 2002. Revista Diálogos, pages 22–25.
Benite, A. M., Naves, A. T., Pereira, L. L., and Lobo, P. (2008). Parceria colaborativa na formação de professores de ciências: a educação inclusiva em questão. Encontro Nacional de Ensino de Química, 14.
Cardoso, S. P. and Colinvaux, D. (2000). Explorando a motivação para estudar química. Química Nova, 23:401–404.
Cunha, O. A., Gonçalves, J. B., and Sarinho, V. T. (2019). Quimi-crush: A digital game for the teaching of inorganic chemistry. In Joint International Conference on Entertainment Computing and Serious Games, pages 398–401. Springer.
da Silva, A. B. and Bodart, C. M. (2020). Reflexões sobre materiais didáticos para alunos surdos: Roma antiga em libras. Signótica, 32.
da Silva, A. M. (2011a). Proposta para tornar o ensino de quimica mais atraente. Rev. Quim. Ind, 711(7).
da Silva, A. M. (2011b). Proposta para tornar o ensino de química mais atraente. Rev. Quim. Ind, 711(7).
da Silva Júnior, C. A., Iran Filho, J., Romão, K. H. O., and Dias, N. K. F. (2022). Desenvolvimento sustentável e curricularização da extensão: Impactos de uma ação extensionista virtual em química durante a pandemia do covid-19. Research, Society and Development, 11(7):e6811729616–e6811729616.
da Silva Júnior, J. N., de Sousa Oliveira, J. M., Winum, J.-Y., Melo Leite Junior, A. J., Alexandre, F. S. O., do Nascimento, D. M., Silva de Sousa, U., Pimenta, A. T.Á., and Monteiro, A. J. (2020). Interactions 500: design, implementation, and evaluation of a hybrid board game for aiding students in the review of intermolecular forces during the covid-19 pandemic. Journal of Chemical Education, 97(11):4049–4054.
Ferreira, W. M. and Nascimento, S. d. F. (2014). Utilização do jogo de tabuleiro-ludo-no processo de avaliação da aprendizagem de alunos surdos. Química nova na escola, 36(1):28–36.
Garris, R., Ahlers, R., and Driskell, J. E. (2017). Games, motivation, and learning: A research and practice model. In Simulation in Aviation Training, pages 475–501. Routledge.
Gomes, E. A., Catão, V., and Soares, C. P. (2015). Articulação do conhecimento em museus de ciências na busca por incluir estudantes surdos: analisando as possibilidades para se contemplar a diversidade em espaços não formais de educação. Experiências em Ensino de Ciências, 10(1):81–97.
Kishimoto, T. M. (2017). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. Cortez editora.
Oliveira, Y. P. d. N. and Farias, C. M. d. (2020). Desenvolvimento e avaliação do projeto éden, um jogo educacional sobre variáveis e tipos de dados. Revista de Sistemas e Computação-RSC, 10(1).
Pacansky-Brock, M. (2012). Best practices for teaching with emerging technologies. Routledge.
Paiva, F. G. R. M. (2017). Boas práticas para o desenvolvimento de jogos de cartas colecionáveis.
Reis, E. d. S. (2015). O ensino de química para alunos surdos: desafios e práticas dos professores e intérpretes no processo de ensino e aprendizagem de conceitos químicos traduzidos para libras. Master’s thesis, UFC.
Silva, C. S., Kumada, K. M. O., Florentino, A. A., Brandão, A. L., and Mori, R. C. (2021). Proposta de jogo eletrônico bilíngue (libras/português) para ensino de química. Revincluso-Revista Inclusão & Sociedade, 1(1):68–89.
Soares, M. H. F. B. (2004). O lúdico em química: jogos e atividades aplicados ao ensino de química.
Tiemann, R. and Annaggar, A. (2020). A framework for the theory-driven design of digital learning environments (fddles) using the example of problem-solving in chemistry education. Interactive learning environments, pages 1–14.
Wu, C.-H., Chen, C.-C., Wang, S.-M., and Hou, H.-T. (2018). The design and evaluation of a gamification teaching activity using board game and qr code for organic chemical structure and functional groups learning. In 2018 7th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI), pages 938–939. IEEE.
Zabelina, D. L. and Robinson, M. D. (2010). Creativity as flexible cognitive control. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 4(3):136.
Zucco, C. (2011). Química para um mundo melhor. Brazil, A. and Baruque, L. (2015). Gamificaçaõ aplicada na graduação em jogos digitais. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 26, page 677.
