Digital Educational Games as Tools to Support Student Training in Identifying Fake News Written in Portuguese: A Case Study

Abstract


The fake news problem has become serious and concerned modern society. One of the strategies to combat this kind of news is to train people to identify them. Although there are initiatives where such training is supported by digital educational games (DEGs), the DEGs used do not have Portuguese written news. To fill this gap, this article proposes a version of the “Game of the Trail” that exercises the identification of fake news written in Portuguese, in addition to offering support for mining data about the performance of its players. A case study involving forty-three high school students revealed evidence that the proposed DEG contributed to student training in identifying fake news.
Keywords: fake news, data mining, digital educational games

References

Agrawal, R., Imielinski, T., and Swami, A. (1993). Mining association rules between sets of items in large databases. SIGMOD Rec., 22(2):207–216.


Auberry, K. (2018). Increasing students’ ability to identify fake news through information literacy education and content management systems. The Reference Librarian, 59(4).


Bezerra, E. (2016). Princípios de Análise e Projeto de Sistema com UML. R.J.: Elsevier.


de Abreu, P. M. R., Berwanger, P. M., and Costa, R. B. (2018). Gameficação e as fakenews: uma análise do jogo cheque isso! PROJEÇÃO E DOCÊNCIA, 9(2):167–177.


Francesco, N. N. and Leone, S. D. (2020). 1. educação midiática contra ”fake news”.


Revista Científica UMC, 5(1).


Freire, P. and Goldschmidt, R. (2020). Combatendo fake news nas redes sociais via crowd signals implícitos. In Anais do XVI ENIAC, pages 424–435, RS, Brasil. SBC.


Freire, P. M. S. and Goldschmidt, R. R. (2019). Uma introdução ao combate automático às fake news em redes sociais virtuais. In Tópicos de Gerenciamento de Dados e Informação, 34th SBBD, pages 38–67, Fortaleza, CE, Brazil. SBC.


Marwick, A. and Lewis, R. (2017). Media manipulation and disinformation online. New York: Data & Society Research Institute.


McGuire, W. J. (1964). Some contemporary approaches. In Berkowitz, L., editor, Advances in experimental social psychology, volume 1, pages 191 – 229. Elsevier.


Mejova, Y. and Kalimeri, K. (2020). Advertisers jump on coronavirus bandwagon: Politics, news, and business. ArXiv, abs/2003.00923.


Musgrove, A. T. et al. (2018). Real or fake? resources for teaching college students how to identify fake news. College & Undergraduate Libraries, 25(3):243–260.


Nascimento, C. E. G. (2020). Fake news, mentira organizada e educação:uma reflexão a partir do pensamento de hannah arendt. Revista Docência e Cibercultura, 4:243–263.


Passos, C., Fernandes, I., and Goldschmidt, R. (2019a). Elaboração e avaliação de projeto de aprendizagem apoiado em jogos educacionais digitais: Um relato de experiência com alunos em alfabetização. In SBIE, volume 30, page 674.


Passos, C. A., Fernandes, I., and Goldschmidt, R. R. (2019b). Um ambiente para coleta, integração e mineração de dados sobre o comportamento de estudantes na utilização de jed e seu desempenho em avaliações escolares. In SBGAMES.


Paz, D. P. et al. (2018). Desenvolvimento e avaliação de um jogo digital educacional sobre aspectos socioculturais de países hispano falantes. In SBIE, volume 29, page 795.


Roozenbeek et al. (2019a). Fake news game confers psychological resistance against online misinformation. Palgrave Communications, 5(1):65.


Roozenbeek, J. et al. (2019b). The fake news game: actively inoculating against the risk of misinformation. Journal of Risk Research, 22(5):570–580.


Savi, R., Wangenheim, C., and Borgatto, A. (2011). Um modelo de avaliação de jogos educacionais na engenharia de software. SBES 2011.


Shu, K., Sliva, A., Wang, S., Tang, J., and Liu, H. (2017). Fake news detection on social media: A data mining perspective. SIGKDD Explor. Newsl., 19(1):22–36.


UNESCO (2016). Marco de Avaliação Global da Alfabetização Midiática e Informacional (AMI): disposição e competências do país. Cetic.br.


UNESCO (2019). Manual para Educação e Treinamento em Jornalismo. UNESCO.


Zhou, X. et al. (2019). Fake news: Fundamental theories, detection strategies and challenges. In WSDM ’19, pages 836–837, NY, USA. ACM.


Published
2020-11-24
PASSOS, Claudio A.; SILVA, Flávio R. M.; SOUZA, Isabel F.; FREIRE, Paulo M. S.; GOLDSCHMIDT, Ronaldo R.. Digital Educational Games as Tools to Support Student Training in Identifying Fake News Written in Portuguese: A Case Study. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 401-410. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.401.