Gamificação como estratégia para o engajamento de estudantes no ensino de commodities: um relato de experiência com alunos do 9º ano do Ensino do Fundamental
Abstract
One of the main challenges currently faced by teachers of basic education is the lack of motivation of students to learn what is taught in the classroom. This reality is not different for the discipline of Geography once students rarely assimilate contents that do not make sense for them. In order to deal with this problem, this paper proposes a gamified model entitled "Geogamification" to be applied with students of the 9th grade of High School. The results of the research indicate that the use of the proposed model provided greater engagement and motivation of the students, being measured through the data obtained with the reaction evaluation applied at the end of the experiment.References
Borges, Simone de S.; Reis, Helena M.; Durelli, Vinicius H. S.; Bittencourt, Ig I.; Jaques, Patricia A; Isotani, Seiji. Gamificação Aplicada à Educação: Um Mapeamento Sistemático. In: Anais do XXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2013), p. 234-243. DOI: 10.5753/CBIE.SBIE.2013.234.
Carneiro, Eduardo Lorini; Backes, Luciana. O uso de videogame como recurso didático no ensino de Geografia. Sefic: UNILASALLE, Canoas, 2017.
Cavalcante, Márcio Balbino et al. O ensino da Geografia sob um enfoque motivador. Gaia Scientia, João Pessoa, v. 10, p.138-150, 2016.
Chou, Y. kai. Gamification in education: top ten gamification case studies that will change our future, 2015.
Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., and Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: Defining "gamification". In Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, MindTrek'11, pages 9–15, New York, NY, USA. ACM
Kapp, K. M. (2012) The Gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education. Pfeiffer. Hoboken, NJ.
Lima, Marcos Rodrigues Ornelas de. Videogame e Ensino: a Geografia nos games. Giramundo: Revista de Geografia do Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p.79-86, 2015.
Mebs, Janice Souza. Gamificação dos Setores da Economia Uma perspectiva no ensino em Geografia. Repositório Institucional Ufsc, Joinville, 2017.
Minayo, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
Seixas, L.,R.; Gomes, A. S.; Melo, I. J. Identifying engagement indicators to support educational research. In: Information Systems and Technologies (CISTI), 2015 10th Iberian Conference on. IEEE, 2015. p. 1-6.
Vianna, M.; Vianna, Y.; Adler, I.K; Lucena, B; Russo, B. (2012). "Design Thinking: Inovação em Negócios". Rio de Janeiro: MJV Press.
Vianna, Y., M. Vianna, B. Medina, e S. Tanaka. Gamification, Inc: Como reinventar empresas a partir de jogos. MJV Press, Rio de Janeiro, 2013.
Toda, Armando Maciel; Silva, Yuri Rafael Oliveira; Cruz, Wilmax; Xavier, Luciana; Isotani, Seiji. Um processo de Gamificação para o ensino superior: Experiências em um módulo de Bioquímica. In: Anais do XXII Workshop de Informática na Escola (WIE 2016), p. 495-504.
Published
2018-10-28
How to Cite
MEDEIROS, Daniel Fonseca de; FARIAS, Fernando Lucas de Oliveira; LUCENA, Daniel Araújo de; MADEIRA, Charles; ROSA, José Guilherme Santa; TRINDADE, Sidney Soares.
Gamificação como estratégia para o engajamento de estudantes no ensino de commodities: um relato de experiência com alunos do 9º ano do Ensino do Fundamental. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 24. , 2018, Fortaleza, CE.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2018
.
p. 225-234.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.225.
