IHCionário: An illustrated glossary of Human-Computer Interaction Terms

Abstract


Introduction: HCI students in Brazil face challenges with the content's high complexity and abstraction levels. Objective: Thus; this paper introduces the IHCionário; an online illustrated glossary designed to simplify the understanding of HCI terminology. Methodology or Steps: Its development process consisted of designing; reviewing; and usability testing. Expected Results: Initial findings show that IHCionário offered support to students by combining definitions; examples; and illustrations.
Keywords: HCI, glossary, human-computer interaction, tool

References

Bangor, A., Kortum, P. T., e Miller, J. T. (2009). Determining what individual sus scores mean: Adding an adjective rating scale. Journal of Usability Studies, 4(3):114–123.

Barbosa, S. D. J., Silva, B. S. d., Silveira, M. S., Gasparini, I., Darin, T., e Barbosa, G. D. J. (2021). Interação Humano-Computador e Experiência do Usuário. Autopublicação.

Chan, T. C., Leow, M. C., e Ong, L. Y. (2022). A practical usability study framework using the sus and the affinity diagram: A case study on the online roadshow website. Pertanika Journal of Science & Technology, 30(2):1439–1455.

de Sales, A. e e Silva, M. A. (2020). Jogos sérios no processo de ensino e aprendizagem de interação humano-computador. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pages 552–561, Online / Porto Alegre, RS, Brasil. Sociedade Brasileira de Computação.

Johnny, J., Tan, Y. S., Lu, C. S. C., e Nanthakumaran, K. N. (2023). E-maths glossary: a sustainable support tool for translating mathematical terms. In Proceedings of the International Innovation Competition in Education 2023 (IICE2023). Acesso em: 9 jun. 2025.

Junior, A. S., Castro, M., Reinbold, I., Teles, J., Silva, B., e Darin, T. (2023). Orbis 2.0: Um toolkit digital de técnicas do design centrado no usuário. In Anais Estendidos do XXII Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, pages 139–143, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Martins, D. S. e Villela, M. L. B. (2021). Panorama do ensino de ihc no brasil: uma análise dos anais do weihc de 2016 a 2020. In Anais Estendidos do XX Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC), Workshop sobre Educação em IHC (WEIHC), pages 79–84, Porto Alegre, Brasil. Sociedade Brasileira de Computação, Sociedade Brasileira de Computação.

Martins, D. S. e Villela, M. L. B. (2023). Estratégias metodológicas para enfrentar os desafios do ensino de interação humano-computador no brasil. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 76–87, Porto Alegre, RS, Brasil. Sociedade Brasileira de Computação.

Sharp, H., Preece, J., e Rogers, Y. (2011). Interaction Design: Beyond Human–Computer Interaction. John Wiley & Sons, Hoboken, NJ, 5 edition.

Tobias, Adam P. e Tobias, E. S. (2015). Developing educational iphone, android and windows smartphone cross-platform apps to facilitate understanding of clinical genomics terminology. Applied and Translational Genomics, 6:15–17.
Published
2025-09-08
DUARTE, Kiara; CAMINHA, Felipe; DARIN, Ticianne. IHCionário: An illustrated glossary of Human-Computer Interaction Terms. In: POSTERS & DEMONSTRATIONS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON HUMAN FACTORS IN COMPUTATIONAL SYSTEMS (IHC), 24. , 2025, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 206-210. DOI: https://doi.org/10.5753/ihc_estendido.2025.13271.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>