Educational Data Architecture as a Platform for Smart Government - Using open data to support evidence-based educational management

  • Abílio Nogueira Barros UFRPE
  • Aldéryck Félix de Albuquerque CESAR
  • Andreza Alencar UFRPE
  • Rafael Ferreira Mello UFRPE / CESAR
  • Gabriel Alves UFRPE
  • Ibsen Mateus Bittencourt UFAL

Abstract


The main objective of the National Education Plan (PNE) is to guide the development of education in the country and its monitoring is characterized as a fundamental activity for educational management. To carry out this monitoring, solutions are needed that provide a reliable data set capable of assisting in evidence-based decision making. Therefore, this article presents an educational data architecture that uses open government data to support intelligent educational management. It provides various public data for monitoring the situation of municipal and state education based on the goals and indicators of the PNE version 2014-2024. This also makes it possible to cross data from different sources to find factors that influence the achievement of such goals. In order to guarantee the construction of reliable evidence, the proposed architecture relies on the use of census databases, such as the Educational Census, coordinated by the National Institute of Educational Studies and Research (INEP). The present study also presents a case study that demonstrates one of the possible applications of this architecture and highlights the potential value of its use for educational management in the country. We therefore conclude that the proposed architecture is a useful instrument to support platforms for evaluating and monitoring educational public policies, contributing to the construction of an Intelligent Government and to promoting improvements in the quality of Brazilian education.
Keywords: open data, smart government, informatics in education

References

Albuquerque, A., Barros, A., Alencar, A., Nascimento, A., Bittencourt, I., and Mello, R. (2022). Dataset de estimativas populacionais desagregada por município e idade 20142020. In Anais do IV Dataset Showcase Workshop, pages 25–34, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Barros, A. N., Alencar, A., Nascimento, A., de Albuquerque, A. F., and Mello, R. F. (2022). Elaboração do conjunto de dados agregados do censo da educação básica. In Anais do IV Dataset Showcase Workshop, pages 35–45. SBC.

Conte, V. d. S. (2019). Mineração de dados educacionais para avaliar os fatores que influenciam no desempenho de candidatos do enem.

De Witte, K., Cabus, S., Thyssen, G., Groot, W., and van den Brink, H. M. (2013). A critical review of the literature on school dropout. Educational Research Review, 10:13–28.

Diniz, E. (1999). O censo escolar. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 80(194).

Júnior, O. d. G. F., Rodrigues, W. R. M., Barbirato, J. C. C., and de Barros Costa, E. (2019). Melhoria da gestão escolar através do uso de técnicas de mineração de dados educacionais: um estudo de caso em escolas municipais de maceió. RENOTE, 17(1):296–305.

Macena, J. d. O., Justino, L. R. P., and Capellini, V. L. M. F. (2018). O plano nacional de educação 2014–2024 e os desafios para a educação especial na perspectiva de uma cultura inclusiva. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 26:1283–1302.

Ramos, G. S., Fernandes, D., Coelho, J. A. P. d. M., and Aquino, A. L. (2022). Data lakes lógicos como plataformas para dados governamentais em sociedades e cidades inteligentes. In Anais do X Workshop de Computação Aplicada em Governo Eletrônico, pages 215–226. SBC.

Rodrigues, F. A. and Maciel, C. (2022). Um método para captura e compartilhamento de dados abertos educacionais via um processo etl. In Anais do X Workshop de Computação Aplicada em Governo Eletrônico, pages 133–144. SBC.

Vinente, S. and Duarte, M. (2015). O plano nacional de educação (2014-2024) e a garantia de um sistema educacional inclusivo: possibilidade ou utopia. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, 3(2):133–151.

Wanderley, P. F. (2021). Uso de business intelligence para avaliação de indicadores de desempenho na educação básica: um estudo de caso no estado do acre.
Published
2023-08-06
BARROS, Abílio Nogueira; ALBUQUERQUE, Aldéryck Félix de; ALENCAR, Andreza; MELLO, Rafael Ferreira; ALVES, Gabriel; BITTENCOURT, Ibsen Mateus. Educational Data Architecture as a Platform for Smart Government - Using open data to support evidence-based educational management. In: WORKSHOP ON APPLIED COMPUTING IN ELECTRONIC GOVERNMENT, 11. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 130-140. ISSN 2763-8723. DOI: https://doi.org/10.5753/wcge.2023.230612.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>