Educação, morte e tecnologias - experiência no ensino de avaliação em IHC

  • Daniele Trevisan Federal University of Mato Grosso
  • Cristiano Maciel Federal University of Mato Grosso
  • Silvia Amélia Bim Federal University of Technology – Paraná

Abstract


The constitution of a digital legacy and the implications of death for posthumous data management must be addressed in the context of the classroom. In this article, students' reflections in the context of the subject Assessment in Human-Computer Interaction are shared. The exploratory research, with a qualitative approach, was carried out from a pedagogical experience in which the entire content of the discipline was approached with a focus on digital legacy management systems. At the end of the course, a questionnaire was applied in order to understand the student's perception about the training process experienced. The data reveal that the experience was positive both for the acquisition of knowledge about the evaluation methods and for the reflections on the finitude of life.

References

Barbosa, S. D. J.; Silva, B. S. da; Silveira, M. S.; Gasparini, I.; Darin, T.; Barbosa, G. D. J. (2021). Interação Humano-Computador e Experiência do usuário. Autopublicação. DAVI. Dados além da vida. 2021. https://lavi.ic.ufmt.br/davi

Kovács, M. J. (2012) Educação para a morte: desafio na formação de profissionais de saúde e educação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2012.

Maciel, C. Issues of the Social Web interaction project faced with afterlife digital legacy. In: Proceedings of the 10th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems and the 5th Latin American Conference on Human-Computer Interaction. 2011. p. 3-12.

Maciel, C., Pereira, V. C., Prates, R., Pereira, F. H. S. Tecnologias associadas ao pós-morte. In: Cristiano Maciel; José Viterbo. (Org.). Computação e Sociedade: a Tecnologia – volume 3. 1 ed.Cuiabá: EdUFMT –Editora da Universidade Federal de Mato Grosso, 2020, p. 224-258.

Mariano, A. T. R. M.. O Sentido da Vida e a Inevitabilidade da Morte: Para uma abordagem psicológica na educação para a morte. Dissertação (Mestrado). Universidade de Coimbra. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, 2013.

Oliveira, J. P. M. Wagner, F. R. and Gasparini, I. (2020) A formação em computação. In: Cristiano Maciel; José Viterbo. (Org) Computação e sociedade: a profissão - volume 1 1 ed.Cuiabá: EdUFMT –Editora da Universidade Federal de Mato Grosso, 2020, p. 12-37.

Ribeiro, R. R. (2015) A morte midiatizada: como as redes sociais atualizam a experiência do fim da vida. Rio de Janeiro: Eduff, 2015.

Santos, F. S. (2009) A arte de morrer – visões plurais: volume 2. Bragança Paulista, SP: Comenius, 2009.

Sharp, Helen, Preece, Jennifer, e Rogers, Yvonne (2019). Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction. John Wiley & Sons.

Schilling, F. (2002). Reflexões sobre justiça e violência: o atendimento a familiares de vítimas de crimes fatais. São Paulo: Educ/ Imprensa Oficial do Estado

Trevisan, D. and Maciel, C. (2020) Morte, Educação e Tecnologias Digitais: Reflexões em tempos de Pandemia. SBC Horizontes, jul. 2020. ISSN 2175-9235. Disponível em: [link].

Yamauchi, E.; Maciel, C.; Mendes, F.; Ueda, G.; and Pereira, V. (2021). Digital Legacy Management Systems: Theoretical, Systemic and User’s Perspective. In: 23rd International Conference on Enterprise Information Systems, 2021, Online Streaming. Proceedings of the 23rd International Conference on Enterprise Information Systems, 2021. p. 41.
Published
2021-11-18
TREVISAN, Daniele; MACIEL, Cristiano; BIM, Silvia Amélia. Educação, morte e tecnologias - experiência no ensino de avaliação em IHC. In: WORKSHOP ON HCI EDUCATION - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON HUMAN FACTORS IN COMPUTATIONAL SYSTEMS (IHC), 20. , 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 56-63. DOI: https://doi.org/10.5753/ihc.2021.19590.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>